Vyučující
|
-
Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vědy o výchově: výchova a vzdělávání 2. Durkheim a sociologie výchovy 3. Sociologie výchovy a vzdělávání jako oborová disciplína 4. Institucionální vlivy na výchovu 5. Paradigmata sociologie, pozice výchovy a vzdělávání v nich 6. Vzdělávací politika 6. Funkce vzdělávání a školy 7. Výchova jako symbolické násilí 9. Sociální a kulturní reprodukce: strukturální přístup a kulturální přístup 10. Kulturní dimenze výchovy a vzdělávání: vzdělávání/škola a kulturní vzorce 11. Sociální skupiny ve škole 12. Výzkum a politika v oblasti vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili schopnost charakterizovat výchovu a vzdělávání optikou sociologie výchovy, srovnat pozitiva a negativa výchovy a vzdělávání ve společnosti. Učivo je součástí otázek, které jsou u státní závěrečné zkoušky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Ballantine, J. H., Hammack, F. M., Stuber, J. (2017). The sociology of education : a systematic analysis. ew York ; and London : Routledge.
-
Hamplová, Dana a kol. (2018). Na vzdělání záleží : Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
-
Havlík, R., Koťa, J. (2011). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
-
PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha.
|