Úvod do studia dějin andragogického myšlení - jeho význam. Vývoj andragogického myšlení jako reflexe současného stavu. Andragogika a její konstituování jako pojmu, pole praxe, vědy a studijního oboru. Základní periodizace vývoje andragogického myšlení. 1. Výchova a vzdělávání ve starověkých orientálních civilizacích. Mezopotámie, Egypt, hebrejská výchova, Indie, čínská kulturní oblast (Konfucius, Mencius, škola taoismu a škola mohistů). 2. Výchova a vzdělávání ve starověkém Řecku. Sparta, Athény, Démokritos, Sokrates, Platón, Aristoteles. 3. Helénismus a výchova a vzdělávání ve starověkém Římě. Quintilianus, Cicero, Seneca, Museion. 4. Křesťanská středověká výchova. Vznik církevních škol, klášterů a řeholních řádů, středověké univerzity, Augustinus, Akvinský, vliv reformace na výchovu a vzdělávání. 5. Výchova a vzdělávání v období renesance a humanismu. Vives, Rotterdamský, Montaigne, More, Campanella. Katolická protireformace (Martin Luther), jezuitské školství, protestantismus. 6. Výchovný a vzdělávací systém Jana Amose Komenského Obecná porada o nápravě věcí lidských. Pansofická škola. Vzdělávání dospělých a idea celoživotního vzdělávání. Didaktika. 7. Vzdělávání v Evropě od 17. století do druhé poloviny 19. století. Locke, Pestalozzi, Herbart, Rousseau, Diderot. Počátky distančního, respektive korespondenčního vzdělávání. 8. Vývoj andragogického myšlení v letech 1800 - 1918. Vznik a institucionalizace škol pro dospělé - lidové akademie, univerzitní extenze, individualizovaná, distanční vzdělávání, dělnická akademie. 1883 - pojem andragogika (Kapp, Rosenstock - Huessy) 9. Vzdělávání dospělých a andragogika v letech 1918 - 1945. Vzdělávání dospělých na vysokých školách. Dewey, Thorndike, Livingstone, Flitner, Litt. 10. Vzdělávání dospělých a andragogika v západoevropských zemích po roce 1945. Důraz na teorii vzdělávání dospělých. UNESCO - Elsinor. Velká Británie, Francie, Itálie, Německo, Ballauf, Pöggeler, Hanselman. 11. Vzdělávání dospělých a andragogika v USA a Kanadě po roce 1945. Důraz na pragmatismus ve vzdělávání dospělých. Kidd, Knox, Knowles 12. Vzdělávání dospělých a andragogika ve střední a východní Evropě po roce 1945. Potlačení teoretických snah vs. potřeby praxe. Polsko (Turos, Wojciechowski), Jugoslávie (Samolovčev, Ogrizovič, Savičevič), Československo (Trnka, Čecetka, Škoda, Hyhlík, Livečka, Jochmann)
|
Cílem předmětu je seznámit studující se základními myšlenkami a zdroji ve vývoji andragogického myšlení. Důraz bude kladen nikoli na detailní znalost celého vývoje, ale spíše na základní periodizaci, vývojové souvislosti a jejich vazbu na současný stav, případně na individuální hlubší proniknutí do jednoho z předkládaných historicko - tématických okruhů.
Student je schopen: - definovat a popsat předmět zájmu vývoje andragogického myšlení, - vyjmenovat, kategorizovat a rozlišit jeho stěžejní fáze, - časově je seřadit a demonstrovat tak jejich návaznost, - vybrat a analyzovat jedno jeho téma, - doplnit k němu kontext a klíčové myslitele, - pojmenovat, znázornit a ukázat jeho povahu. Student dokáže: - charakterizovat, vysvětlit, vyjádřit a interpretovat hlavní myšlenky a kontext tématu, které si zvolil, - vypočítat jeho hlavní představitele, zařadit je k sobě tak, aby mohl identifikovat a srovnat společné a rozdílné rysy jejich myšlení; - diskutovat o zvoleném tématu, - poznatky dobově podmíněné je schopen využít a přeformulovat je do současného andragogického diskurzu tak, aby byl schopen odhadnout a testovat jejich relevanci pro současnost, případně je byl schopen aplikovat a praktikovat v současném kontextu. Ačkoli nabyté způsobilosti studenta v rámci tohoto předmětu nelze přesně změřit, je možné říct, že student umí: - shrnout a formulovat podstatné poznatky o tématu, - zkontrolovat jejich faktickou správnost, - zhodnotit a posoudit jejich povahu tak, aby mohl navrhnout a nastavit prezentaci vybraného tématu; - pro tento účel dokáže sestavit společně se spolužáky strukturu své prezentace - porovnávat a kombinovat teoretické poznatky, na jejich základě konstruovat své úvahy a argumentovat pro ně; - pro tutoriál je schopen zvolit vhodná diskusní témata; - je způsobilý naplánovat, připravit, organizovat a řídit diskuzi nad zvoleným tématem, v diskuzi nejenom oponovat svým spolužákům, zdůvodňovat svá stanoviska a zpochybňovat jejich, ale též revidovat své představy a oceňovat snahu o diskuzi u svých oponentů.
|