Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Kontext evaluace a hodnocení ve vzdělávání dospělých Zasazení procesů evaluace a hodnocení do tzv. systematického cyklu vzdělávání, resp. algoritmu projektování vzdělávacích aktivit pro dospělé. 2. Základní pojmy evaluace a hodnocení Charakteristika základních pojmů evaluace a hodnocení ve vzdělávání, jejich možná chápání v teorii, jejich možnosti a limity při realizaci ve vzdělávání dospělých. 3. Přístupy k evaluaci ve vzdělávání dospělých Charakteristika základních přístupů k evaluaci - z hlediska času, účelu, zadavatele, tzv. Kirkpatrickův přístup k evaluaci. 4. Přístupy k hodnocení ve vzdělávání dospělých Charakteristika základních přístupů k hodnocení - z hlediska cílů, formy, předmětu a zdroje hodnocení. 5. Plánování a realizace evaluace a hodnocení ve vzdělávání dospělých Základní otázky, na něž hledáme v průběhu plánování evaluace a hodnocení odpovědi. 6. Přípravná fáze evaluace/hodnocení Charakteristiky zadavatele, cíle, předmětu, realizátora, časového harmonogramu, finančního plánu a specifických podmínek evaluace. 7. Fáze sběru dat Zdroje informací, metody a techniky evaluace, místo a čas sběru informací. 8. Metody sběru dat na úrovni reakcí a jejich využití při evaluaci/hodnocení Pozorování, rozhovor a dotazník jako nejčastěji využívané metody na této úrovni evaluace, jejich specifika, zásady použití. 9. Metody sběru dat na úrovni učení a jejich využití při evaluaci/hodnocení Zkoušení písemné, ústní a praktické jako nejčastěji využívané metody na této úrovni hodnocení, jejich specifika, zásady použití. 10. Metody sběru dat na úrovni chování a jejich využití při evaluaci/hodnocení Pozorování, rozhovor a dotazník a jejich kombinace jako nejčastěji využívané metody na této úrovni evaluace, jejich specifika, zásady použití. 11. Metody sběru dat na úrovni výsledků a jejich využití při evaluaci/hodnocení Metody využívané na této úrovni evaluace, jejich specifika. 12. Využití výsledků evaluace a hodnocení ve vzdělávání dospělých Možnosti využití výsledků evaluace a hodnocení pro zvýšení efektivity vzdělávacího programu/kurzu a jeho jednotlivých částí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět se věnuje představení evaluace a hodnocení ve vzdělávání dospělých, a to jak z hlediska teoretického (základní pojmy, přístupy), tak z hlediska jejich realizace (plánování, realizace) ve vzdělávacích kurzech/programech určených pro dospělé účastníky.
Absolvent disciplíny - je schopen zasadit procesy evaluace a hodnocení do tzv. systematického cyklu vzdělávání, - umí definovat evaluaci a hodnocení ve vzdělávání dospělých, - umí zhodnotit výhody a nevýhody evaluace a hodnocení ve vzdělávání dospělých, - umí vyjmenovat a vysvětlit nejčastěji využívané přístupy k evaluaci, - umí vyjmenovat a vysvětlit nejčastěji využívané přístupy k hodnocení, - zná základní principy plánování a realizace evaluace ve vzdělávání dospělých. Absolvent disciplíny - je schopen zodpovědět základní otázky plánování a realizace evaluace a hodnocení ve fázi přípravy, sběru dat, vyhodnocení dat a využití zjištěných výsledků. Absolvent disciplíny - je schopen vytvořit komplexní projekt evaluace a hodnocení vzdělávacího programu/kurzu se všemi jeho náležitostmi a v praxi jej zrealizovat.
|
Předpoklady
|
KSA/ANSPM, KSA/FVZPM, KSA/SCVPM
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Kolokvium vedené jako rozprava týkající se tématu evaluace ve vzdělávání dospělých v rozsahu učiva uvedeného ve skriptu Úvod do evaluace ve vzdělávání dospělých pro andragogy.
|
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, M.:. (2002). Řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Praha 2002.. Praha.
-
Belcourt, M., Wright, P.C.:. (1998). Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. 1. vyd.. Praha.
-
Belz, H., Siegrist, M.:. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 1. vyd. Praha 2001..
-
Brázdová, Z.:. Hodnocení ve vzdělávání dospělých. 1. vyd. Olomouc 2000..
-
Disman, M.:. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha 1994..
-
Dvořáková, M.:. Úvod do evaluace ve vzdělávání dospělých. Olomouc 2006..
-
Mužík. J.:. Andragogická didaktika. 1. vyd. Praha 1998..
-
Pash, M. a kol.:. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 1. vyd. Praha 1998..
-
Prokopenko, J., Kubr, M. a kol.:. (1996). Vzdělávání a rozvoj manažerů. 1. vyd.. Praha.
-
Schneider, M., Koudelka, F.:. Úvod do základů sociologických výzkumů. 1. vyd. Olomouc 1993..
|