Vyučující
|
-
Hlavinka Filip, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kontext vzdělávání dospělých Charakteristika základních pojmů, kontextu, souvislostí vzdělávání dospělých v souvislosti s teoriemi učení a vzdělávání dospělých. 2. Teorie učení a vzdělávání dospělých Charakteristika základních teorií učení a vzdělávání dospělých. 3. Klasifikace teorií vzdělávání Představení různých klasifikací teorií vzdělávání. 4. Klasifikace teorií vzdělávání dle Y. Bertranda Charakteristika základních kritérií pro klasifikaci, skupiny teorií vzdělávání dle této klasifikace. 5. Spiritualistické teorie vzdělávání Charakteristika spiritualistických teorií vzdělávání - zdroje, cíle, role lektora a účastníka, materiální a nemateriální prostředky vzdělávání, příklady, využití v praxi. 6. Personalistické teorie vzdělávání Charakteristika personalistických teorií vzdělávání - zdroje, cíle, role lektora a účastníka, materiální a nemateriální prostředky vzdělávání, příklady, využití v praxi. 7. Konstruktivistické teorie vzdělávání Charakteristika konstruktivistických teorií vzdělávání - zdroje, cíle, role lektora a účastníka, materiální a nemateriální prostředky vzdělávání, příklady, využití v praxi. 8. Technologické teorie vzdělávání Charakteristika technologických teorií vzdělávání - zdroje, cíle, role lektora a účastníka, materiální a nemateriální prostředky vzdělávání, příklady, využití v praxi. 9. Sociokognitivní teorie vzdělávání Charakteristika sociokognitivních teorií vzdělávání - zdroje, cíle, role lektora a účastníka, materiální a nemateriální prostředky vzdělávání, příklady, využití v praxi. 10. Sociální teorie vzdělávání Charakteristika sociálních teorií vzdělávání - zdroje, cíle, role lektora a účastníka, materiální a nemateriální prostředky vzdělávání, příklady, využití v praxi. 11. Akademické teorie vzdělávání Charakteristika akademických teorií vzdělávání - zdroje, cíle, role lektora a účastníka, materiální a nemateriální prostředky vzdělávání, příklady, využití v praxi. 12. Zasazení Bertrandovy klasifikace teorií vzdělávání do kontextu současného stavu a aktuálních trendů vzdělávání dospělých Zasazení jednotlivých typů teorií do současného stavu a vývoje vzdělávání dospělých.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět se věnuje představení teorií vzdělávání dospělých a jejich klasifikace. Zaměřuje se především na objasnění sedmi typů teorií vzdělávání dle klasifikace Y. Bertranda a jejich aplikaci na formální a neformální (další profesní, občanské a zájmové) vzdělávání dospělých.
Absolvent disciplíny dokáže: - vyjmenovat a vysvětlit dvě typologie vzdělávacích teorií, - charakterizovat typologii teorií vzdělávání dle Bertranda, - charakterizovat na základě zdroje, cíle, role účastníka a vzdělavatele a materiálních i nemateriálních prostředků vzdělávání spiritualistické teorie vzdělávání, - charakterizovat na základě zdroje, cíle, role účastníka a vzdělavatele a materiálních i nemateriálních prostředků vzdělávání personalistické teorie vzdělávání, - charakterizovat na základě zdroje, cíle, role účastníka a vzdělavatele a materiálních i nemateriálních prostředků vzdělávání konstruktivistické teorie vzdělávání, - charakterizovat na základě zdroje, cíle, role účastníka a vzdělavatele a materiálních i nemateriálních prostředků vzdělávání technologické teorie vzdělávání, - charakterizovat na základě zdroje, cíle, role účastníka a vzdělavatele a materiálních i nemateriálních prostředků vzdělávání sociokognitivní teorie vzdělávání, - charakterizovat na základě zdroje, cíle, role účastníka a vzdělavatele a materiálních i nemateriálních prostředků vzdělávání sociální teorie vzdělávání, - charakterizovat na základě zdroje, cíle, role účastníka a vzdělavatele a materiálních i nemateriálních prostředků vzdělávání akademické teorie vzdělávání, - zasadit Bertrandovu klasifikace teorií vzdělávání do kontextu současného stavu a aktuálních trendů vzdělávání dospělých. Absolvent disciplíny - je schopen aplikovat jednotlivé typy vzdělávacích teorií na konkrétní vzdělávací aktivity určené pro dospělé. Absolvent disciplíny - rozumí jednotlivým vzdělávacím teorií, dokáže je srozumitelně vysvětlit, propojit s již získanými znalostmi z andragogických disciplín a dokáže je aplikovat do praxe vzdělávání dospělých.
|
Předpoklady
|
KSA/ANSPM, KSA/UAPM, KSA/FVZPM
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Kolokvium vedené jako rozprava týkající se tématu evaluace ve vzdělávání dospělých v rozsahu učiva uvedeného ve skriptu Úvod do teorií vzdělávání dospělých pro andragogy.
|
Doporučená literatura
|
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998..
-
Dvořáková, M. Úvod do teorií vzdělávání.
-
Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997..
-
Pash, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998..
-
PRŮCHA, J. (1997). Moderní pedagogika.. Praha.
|