Předmět: Udržitelný sociální pracovník

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Udržitelný sociální pracovník
Kód předmětu KSA/UDSP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pomáhající profese a duševní zdraví, hrozby pro duševní zdraví, udržitelnost duševního zdraví a kondice, syndrom vyhoření, jeho příčiny, projevy, důsledky, možnosti prevence a léčby syndromu vyhoření - vstup do tématu - 4 vyučovací hodiny hybridně 2. Strategická práce se vztahem s klientem, nastavení hranic, zvládání nároků náročné komunikace, následná psychohygiena - 4 vyučovací hodiny hybridně 3. Multidisciplinární spolupráce jako specifický nástroj dosahování cílů sociální práce a jako nástroj udržitelnosti duševního zdraví pomáhajícího profesionála - 2 vyučovací hodiny hybridně 4. Celoživotní vzdělávání pomáhajícího pracovníka, vzdělávací plán, udržitelnost motivace a efektů vzdělávání - 2 vyučovací hodiny hybridně 5. Péče o tělo, relaxace, udržitelnost fyzického zdraví - 2 vyučovací hodiny hybridně 6. Mindfulness (všímavost / bdělá pozornost) jako nástroj udržitelného duševního zdraví v náročné profesi. Ukázky mindfulness tréninku - 2 vyučovací hodiny hybridně 7. Péče o tělo, relaxace, udržitelnost fyzického zdraví - 2 vyučovací hodiny prezenčně 8. Mindfulness (všímavost / bdělá pozornost) jako nástroj udržitelného duševního zdraví v náročné profesi. Ukázky mindfulness tréninku - 2 vyučovací hodiny prezenčně 9. Supervize jako nástroj udržení kvality výkonu profese a duševního zdraví pomáhajících profesionálů - 4 vyučovací hodiny prezenčně 10. Shrnutí a uzavření kursu, diskuse, reflexe, evaluace - 30 minut prezenčně

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Kurs je zaměřený na posílení kompetencí sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách a dalších profesionálů podílejících se na výkonu sociální práce udržet a rozvíjet své psychické zdraví a psychickou odolnost. Jeho stěžejním cílem je tedy rozšiřování dovedností (upskilling) pomáhajících profesionálů při výkonu jejich povolání. Kurs představuje psychohygienu jako nástroj prevence syndromu vyhoření, který směřuje k rozvoji a podpoře duševního zdraví. Jedná se o soubor informací a konkrétních postupů, jejichž cílem je snížení dopadů nepříznivých vlivů (stresorů) na člověka, a naopak zvýšení dopadů posilujících vlivů (salutorů) na jeho duševní kondici a rovnováhu. Sociální pracovníci a pracovníci v sociálních službách jsou ve své profesi často vystaveni významným zátěžím a rizikům, které jsou zapříčiněny tím, že hlavním nástrojem sociální práce je samotný pomáhající pracovník a vztah mezi klientem a pomáhajícím pracovníkem. Psychohygiena zahrnuje péči o tělo, psychiku a vztahy.
Po úspěšném zakončení kursu absolvent: 1. rozumí pojmům pomáhající profese, duševní zdraví, syndrom vyhoření 2. zná a dokáže rozeznat hlavní hrozby pro duševní zdraví, příčiny, projevy a důsledky syndromu vyhoření, možnosti prevence a léčby syndromu vyhoření 3. dokáže detekovat citlivé body nastavení hranic při strategické práci se vztahem s klientem 4. zná rizika pomáhající profese pro své duševní zdraví a vědomě s nimi pracuje 5. dokáže vysvětlit potřebu a benefity multidisciplinární spolupráce jako jednoho z nástrojů udržitelnosti duševního zdraví pomáhajícího profesionála 6. rozumí potřebě celoživotního vzdělávání pomáhajících pracovníků, dokáže si vytvořit vlastní vzdělávací plán, dokážete detekovat své vzdělávací potřeby 7. zná základní postupy relaxace a umí je prakticky použít za účelem posílení svého duševního zdraví 8. zná základní postupy supervize, dokáže formulovat supervizní zakázku, je si vědom benefitů supervize jako nástroje prevence syndromu vyhoření 9. zná a umí prakticky využít pro svou psychohygienu základní prvky mindfulnes
Předpoklady
---

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Povinná prezenční účast na 75 % části výuky probíhající hybridně a 100 % části výuky probíhající prezenčně. V části výuky probíhající hybridně jsou frekventanti povinni využívat kameru a mikrofon. Ústní kolokvium.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr