Předmět: Úvod do andragogiky

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Úvod do andragogiky
Kód předmětu KSA/UAPM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dočekal Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Co je to andragogika? Představení terminologického rámce, základních koncepcí, modalit a pojetí andragogiky. 2. Historický vývoj andragogiky ve světě Představení základních fází vývoje andragogického myšlení, institucionalizace andragogiky v jednotlivých zemích, americké, holandské, německé, švýcarské, polské, jugoslávské a další pojetí andragogiky. 3. Historický vývoj andragogiky v ČR Přiblížení vývoje andragogického myšlení v Č(S)(S)R - základy lidovýchovy, politické vzdělávání, vznik odborných pracovišť a kateder, představení konceptu integrální andragogiky Vladimíra Jochmanna, popis současného stavu. 4. Předmět andragogiky Andragogika jako mobilizace lidského kapitálu v prostředí permanentní sociální změny, jako orientace dospělého člověka v kritických uzlech jeho životní dráhy, jako vyrovnávání se dospělého člověka se sociálními institucemi, jako věda o souvislostech změn syntetického statusu apod. 5. Funkce vzdělávání Vzdělávání jako nástroj fungování společnosti, jako nástroj udržování stávajícího mocenského rozložení, jako výtah, pojišťovna, představení kredencialismus, mechanismů udržení moci prostřednictvím vzdělávání, vzdělávání jako nástroj rozvoje osobnosti člověka. 6. Objekt andragogiky Dimenze životní dráhy dospělého člověka, přístupy k objektu andragogiky ze strany jednotlivých teoretiků a modelů - Knowles, Jarvis, Brookfield, Illich, Foucault, Buber, Freire 7. Činitelé andragogické interakce Vztah mezi subjektem a objektem, vysvětlení kurikula, specifikace prostředků andragogické interakce - vyučování a jeho podoby, sociální skupina, hra, práce, umění, jazyk, masmédia? 8. Charakter andragogiky Andragogika jako věda induktivní, aplikovaná, problémově a synteticky orientovaná, integrující, multi-, inter- a trans-disciplinární. Institucionalizace andragogiky a možnosti její legitimizace. 9. Postavení andragogiky v systému věd Vztah andragogiky k opěrným disciplínám, inspirační, terminologické a metodologické zdroje v sociologii, pedagogice a psychologii. Vytváření vlastního disciplinárního prostoru v souvislosti s legitimizací. 10. Edukativní dimenze andragogiky Funkční gramotnost jako indikátor kvality lidského kapitálu, dimenze vzdělávacího systému, celoživotní učení a vzdělávání ve strategiích EU, OECD a UNESCO. 11. Čtyři kultury ve vzdělávání Kultura expertů, inženýrská kultura, prorocká kultura, kultura komunikativního jednání a kultura hry v teorii W. Leirmana a aplikace kultury do andragogické intervence. 12. Projektování vzdělávací akce Analýza vzdělávacích potřeb, interpretace výsledků analýzy, formulace cíle, stanovení profilu účastníka a profilu absolventa, určení obsahu (inventář disciplín, studijní plán), zpracování osnov, anotací, volba forem, metod a technik vzdělávání, volba didaktických prostředků, tvorba studijních materiálů, organizační zabezpečení, materiální, technické a finanční zabezpečení, výběr lektorů, návrh způsobů evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je představit základní body andragogiky v modalitách vědy, praxe a studijního oboru. Součástí disciplíny je představení historických zdrojů i příp. současných problémů, představení předmětu, přístupu k objektu a klíčových teorií. Nastíněny budou základní aplikace předkládaných teoretických konceptů.
- Student dokáže definovat andragogiku v jejích modalitách. - Student umí vyjmenovat a vysvětlit pojetí předmětu andragogiky. - Student dokáže vhodně pojmenovat jednotlivé přístupy k objektu andragogiky. - Student zná body historického vývoje andragogiky. - Student dokáže situačně aplikovat přístupy k andragogickému objektu. - Student dokáže připravit vzdělávací akci ve všech jejích krocích. - Student dokáže posoudit vhodnost užití jednotlivých prostředků andragogické intervence. - Student dokáže argumentovat v diskuzi o legitimizaci andragogiky. - Student vysvětlí zařazení andragogiky do širokého kontextu jejího pojetí.
Předpoklady
KSA/ANSPM

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Disciplína je zakončena zkouškou, která probíhá formou písemné zkoušky. Otázky v písemné zkoušce vycházejí z doporučené studijní opory a z informací, které studenti obdrží na tutoriálu
Doporučená literatura
  • + další uvedená ve studijním materiálu "Andragogika" a na tutoriálech..
  • Kurikulum andragogiky. Ed. D. Šimek. Olomouc 2003..
  • The Individual and Society at the Turn of the Century. Ed. D. Šimek. Olomouc 1998..
  • The Individual and Society at the Turn of the Century. Sborník z mezinárodní konference. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Olomouc 1998..
  • Bartoňková, H.:. Foucaultovo andragogické kyvadlo. 1. vyd. Praha 2004..
  • Beneš, M. Andragogika - filozofie - věda. 1. vyd. Praha 2001..
  • Beneš, M.:. (2008). Andragogika. 1. vyd. Praha 2008.. Praha.
  • Beneš, M.:. Úvod do andragogiky. Praha 1997..
  • Beneš, M.:. Úvod do andragogiky. 1. vyd. Praha 1997.
  • Jarvis, P.:. (1985). The Sociology of Adult and Continuing Education. 1. vyd.. London.
  • Knowles, M. S.:. The modern practice of adult education. 1. vyd. London 1980..
  • Leirman, W.:. Čtyři kultury ve vzdělávání. 1. vyd. Praha 1996..
  • Leirman, W.:. (1996). Čtyři kultury ve vzdělávání.. Praha.
  • Palán, Z.:. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997.
  • Šimek, D., Bartoňková, H. (2001). Úvod do andragogiky. Olomouc VUP.
  • Walterová, E.:. Kurikulum (Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě). 1. vyd. Brno 1994..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr