Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Formy vzdělávání dospělých Formy vzdělávání dospělých, jejich klasifikace z hlediska interakce lektor-účastníci a z hlediska počtu účastníků, transmisivní vs. konstruktivní přístup ke vzdělávání. 2. Metody vzdělávání dospělých Metody vzdělávání a jejich klasifikace z hlediska jejich obsahového zaměření, z hlediska prostředí edukace a z hlediska podoby podpory učení. 3. Metody zaměřené na předávání informací Základní etapy výuky zaměřené na předávání informací, role lektora, role účastníků, metoda přednášky, přednášky s diskusí, demonstrování. 4. Metody zaměřené na facilitaci učení Základní etapy výuky zaměřené na facilitaci učení, role lektora, role účastníků, situační metody, inscenační metody, projektová výuka, diskusní metody. 5. Metody zaměření na podporu kritického myšlení Základní etapy výuky zaměřené na podporu kritického myšlení, role lektora, role účastníků, metoda brainstormingu, brainwritingu, diskuse v malých skupinách, práce s textem, seminář. 6. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých Rozdělení materiálních didaktických prostředků na učební pomůcky, didaktickou techniku výukové prostory a jejich vybavení a jejich využívání ve vzdělávání dospělých. 7. Hodnocení ve vzdělávání dospělých Hodnocení jako posouzení toho, co se účastníci při vzdělávání naučili, druhy hodnocení ve vzdělávání dospělých, zkoušky jako nejčastěji využívané metody hodnocení. 8. Evaluace ve vzdělávání dospělých Evaluace jako posouzení kvality nebo hodnoty vzdělávacího programu nebo jeho částí, druhy evaluace, nejčastěji využívané metody evaluace ve vzdělávání dospělých. 9. Současné trendy ve vzdělávání dospělých Charakteristika tří základních proudů současných trendů ve vzdělávání dospělých - trendu směřujícímu k většímu využívání samostudia, trendu směřujícímu k větší individualizaci vzdělávání a trendu směřujícímu k rozvoji pracovních skupin a týmů. 10. Distanční vzdělávání a e-learning Charakteristika distančního vzdělávání a e-learningu, jejich výhody a nevýhody, stručný přehled jejich vývoje, organizace DiV a e-learningu, vzdělavatel a účastník v DiV a e-learningu. 11. Koučování a mentoring Charakteristika koučování, typy koučování, průběh procesu koučování, role vzdělavatele (kouče) a účastníka (koučovaného), charakteristika mentoringu, typy mentoringu, průběh procesu mentoringu, role vzdělavatele (mentora) a účastníka (protégé). 12. Teambuilding a outdoor training Charakteristika teamu a teambuildingu, průběh procesu teambuidlingu, role vzdělavatele a účastníka, charakteristika outdoor trainingu, formy OT a typy her používaných v jeho rámci, role vzdělavatele a účastníka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět se věnuje představení vědecké disciplíny zabývající se obecně vyučovacím procesem ve (formálním i neformálním) vzdělávání dospělých. Postupně jsou představeny klíčové prvky této vědecké disciplíny a jejich souvislosti s praxí vzdělávání dospělých: formy vzdělávání dospělých (klasifikace forem), metody vzdělávání dospělých (klasifikace, představení jednotlivých metod), materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých (učební pomůcky, didaktická technika, výukové prostory a jejich vybavení) a hodnocení a evaluaci ve vzdělávání dospělých (druhy, metody). V závěru jsou představeny současné trendy ve vzdělávání dospělých ve vazbě na technologii vzdělávání - distanční vzdělávání a e-learninng, koučování a mentoring, teambuilding a outdoor training.
Absolvent této disciplíny bude schopen: -definovat a vysvětlit formy vzdělávání dospělých a jejich klasifikaci, - definovat a vysvětlit metody vzdělávání dospělých a jejich klasifikaci, - definovat a vysvětlit pojem didaktické prostředky ve vzdělávání, - rozdělit didaktické prostředky do čtyř skupin a definovat je, - vyjmenovat specifika a možnosti využití jednotlivých skupin didaktických prostředků, - definovat pojem hodnocení a vysvětlit přístupy k němu, jeho principy a metody, - definovat pojem evaluace a vysvětlit přístupy k ní, její principy a metody, - vyjmenovat a vysvětlit základní trendy v současném vzdělávání dospělých, - charakterizovat roli vzdělavatele a účastníka v jednotlivých trendech, - charakterizovat možnosti využití současných trendů v praxi vzdělávání dospělých. Absolvent této disciplíny bude schopen aplikovat nabyté vědomosti v praxi vzdělávání dospělých, tedy: - správně vybrat nemateriální didaktické prostředky, tedy formy a metody konkrétní vzdělávací akce, - správně vybrat materiální didaktické prostředky vzdělávací akce, - správně stanovit metody hodnocení a evaluace vzdělávací akce. Absolvent této disciplíny bude schopen: - použít nabyté vědomosti v praxi vzdělávání dospělých.
|
Předpoklady
|
KSA/TVVD1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Zápočet, k jehož udělení je potřeba splnit dvě podmínky, a to aktivní účast na průběžném a závěrečném tutoriálu a včasné vypracování a kladné ohodnocení korespondenčních úkolů II a III. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška je realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v povinné literatuře.
|
Doporučená literatura
|
-
Bočková,V., Nováková,M., Řehák,M. Nárys didaktiky dospělých. Skriptum. 2.dopl. a upr. vyd. Olomouc 1991..
-
Petřková, A. Psychologické základy vzdělávání dospělých. Olomouc 2000..
-
Petty, G. Moderní vyučování. Praha 1996 - 2.část:Učitelova dílna,s.111-270..
-
Prusáková, V. Metodika vzdelávania dospelých. Olomouc 2000..
-
Skalková, J. Obecná didaktika.
-
Tuma, M. Metódy výchovy a vzdelávania dospelých. Bratislava 1987, Kap.VII, Optimalizácia výchovno-vzdelávacieho procesu, s.139-161; Kap.VIII, Kreativita a kreatívne myslenie vo výchovno-vzdelávacom procese, s.162-184..
|