1. Technologie vzdělávání, oblasti uplatnění technologie vzdělávání - Pojmy technologie vzdělávání (dospělých), (andro)didaktika. - Pojmy výchova, vzdělávání, vyučování, výuka, edukace, učení. - Formální vzdělávání. - Neformální vzdělávání. - Informální učení. 2. (Andro)didaktické principy - Princip názornosti. - Princip uvědomělosti a aktivity. - Princip přiměřenosti. - Princip trvalosti. - Princip soustavnosti. - Možnosti uplatnění (andro)didaktických principů ve výuce dospělých. 3. Vzdělavatel dospělých - Pracovník ve vzdělávání dospělých, vzdělavatel dospělých (lektor, instruktor, konzultant, kouč, mentor, tutor). - Funkce vzdělavatele dospělých. - Role vzdělavatele dospělých (dimenze, přístupy). - Požadavky kladené na vzdělavatele dospělých. - Příprava vzdělavatele dospělých na vyučování. 4. Účastník vzdělávání dospělých - Dospělý účastník vzdělávání a jeho specifika. - Specifika vyučování dospělých. 5. Cíle vzdělávání - Cíl vzdělávání a jeho funkce, výhody stanovení vzdělávacích cílů pro vzdělavatele i účastníky. - Formulace cílů ve vzdělávání. - Taxonomie vzdělávacích cílů v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní. 6. Obsah vzdělávání a jeho přeměna v učivo - Obsah vzdělávání, požadavky na něj kladené. - Proces didaktické transformace, konkretizace obsahu v učebních plánech, učebních osnovách, studijních materiálech a ve scénářích výuky. 7. Formy vzdělávání dospělých - Formy vzdělávání dospělých, klasifikace vzdělávacích forem. - Základní rozdíly mezi jednotlivými formami vzdělávání. 8. Metody vzdělávání dospělých - Metody vzdělávání dospělých, klasifikace vzdělávacích metod. - Možnosti využití jednotlivých typů metod vzdělávání, vysvětlení vybrané metody vzdělávání. - Metody vzdělávání zaměřené na předávání informací - Metody vzdělávání zaměřené na facilitaci učení 9. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých - Pojmy materiální didaktické prostředky, didaktická technika, učební pomůcky, výukové prostory a jejich vybavení, jejich specifikace. - Didaktická technika - kategorie, možnosti využití. - Učební pomůcky - kategorie, možnosti využití. - Výukové prostory a jejich vybavení - specifika, možnosti využití. - Kritéria výběru didaktické techniky, silné a slabé stránky. 10. Evaluace ve vzdělávání dospělých - Pojmy evaluace a hodnocení. - Evaluace ve vzdělávání dospělých - přístupy, principy, metody. 11. Hodnocení ve vzdělávání dospělých - Pojmy evaluace a hodnocení. - Hodnocení ve vzdělávání dospělých - přístupy, principy, metody.
|