Předmět: Teorie vzdělávání dospělých

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Teorie vzdělávání dospělých
Kód předmětu KSA/TVDO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hlavinka Filip, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Klasifikace teorií vzdělávání 2. Tradiční teorie vzdělávání 3. Teorie vzdělávání dospělých 4. Dimenze vzdělávání dospělých 5. Transformativní učení 6. Zkušenostní učení 7. Sebeřízené učení 8. Vzdělavatel dospělých (role a typologie) 9. Účastník vzdělávání dospělých (specifika a typologie) 10. Koncepty vzdělávání dospělých 11. Kultury ve vzdělávání 12. Soudobé teorie vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je seznámit studenty se základními teoriemi vzdělávání dospělých a jejich hlavními představiteli. Představeny budou hlavní přístupy a koncepty vzdělávání dospělých.
Student dokáže charakterizovat a rozlišit hlavní teoretické přístupy ke vzdělávání dospělých, uvést jejich představitele a specifikovat příslušná pojetí klíčových konceptů vzdělávání dospělých.
Předpoklady
KSA/UANDR

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Zkouška: písemná
Doporučená literatura
  • Bartoňková, H. (2010). Firemní vzdělávání. Strategický přístup ke vzdělávání pracovníků.. Praha.
  • Beneš, Milan. Andragogika - teoretické základy. 1. Vyd. Eurolex Bohemia, Praha 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8..
  • Illeris, K. (2004). Adult Education and Adult Learning. Malabar: Krieger Publishing Company.
  • Jarvis, P.:. Adult and continuing education (Theory and Practice). 1. vyd. London 1983. (kapitoly Dvojí vzdělávání; Záměry, cíle, potřeby a požadavky ve vzdělávání dospělých).
  • Jochmann, V.:. Výchova dospělých - andragogika. In: AUPO, Sociologica - Andragogica 1, 1992, str. 11 - 22..
  • KALHOUS, Z., OBST, O. (2002). Školní didaktika.. Praha: Portál.
  • Petty. G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr