Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie, metoda, technika, strategie. Vymezení základních pojmů. 2. Základní zásady využití technik v sociální práci, časté chyby. 3. Interakce mezi sociálním pracovníkem a klientem při práci s technikou sociální práce. 4. Cíle využití technik v sociální práci, jejich limity a práce s těmito limity. 5. Diagnostické a terapeutické metody v sociální práci. 6. Kresba rodiny, kresba začarované rodiny. Koláž. 7. Kruh emocí, aktivit, vlastností. Škála vlastností. 8. Sociální pole. 9. Křivka života. 10. Časové snímky. Variace techniky drobného kroku. 11. Klady a zápory, Konflikty v životě. 12. Strategie řešení problémů, práce se scénářem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem této výcvikové disciplíny je seznámit se podrobněji s některými technikami sociální práce, s jejich možným využitím v praxi sociální práce, v její diagnostické i terapeutické praxi. Studenti by měli znát základní pravidla a možnosti využití technik v sociální práci a popsat jejich podstatu a možnosti využití. Součástí disciplíny je nácvik přípravy pomůcek k realizaci technik, základní instruktáže k jejich zahájení a rozvoj terapeutické a diagnostické rozvahy.
Student zná pestrou nabídku technik sociální práce, které dokáže využit přiléhavě konkrétní potřebě diagnostiky či terapie v sociální práci. Student umí techniky sociální práce interpretovat a efektivně začlenit do procesu práce s klientem.
|
Předpoklady
|
KSA/TMS1, KSA/TMS2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Povinná prezenční účast na tutoriálu, aktivní přístup k výuce. Kolokvium: V rámci korespondenčního úkolu student popíše a zhodnotí, jak probíhalo praktické uplatnění vybrané techniky sociální práce s klientem sociální práce. Smyslem je vyzkoušet si nově nabyté znalosti a dovednosti v praxi sociální práce a pokusit se o jejich evaluaci. Nácvik může student provést na svém pracovišti nebo v rámci odborné supervidované praxe. Rozsah korespondenčního úkolu je stanoven na 5 normostran.
|
Doporučená literatura
|
-
Králová Jaroslava. (1994). Speciální techniky sociální práce. Praha: MPSV.
-
Zakouřilová Eva. (2014). Speciální techniky sociální terapie rodin. Praha: Portál.
|