Vyučující
|
-
Mildnerová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní přednáška Antropologické přístupy ke studiu religiozity mimoevropských národů, hlavní charakteristiky jednotlivých kulturních areálů 2. Antropologické teorie tradičních náboženství mimoevropských národů II. Duch a duše, koncept vícevrstevnaté duše, duše po smrti, teorie animismu, kult předků 3. Antropologické teorie tradičních náboženství mimoevropských národů II. Teorie totemismu (Radcliffe-Brown, Gennep, Lévi-Strauss) fetišismu (de Brosses), dynamismu (Codrington, Marett) aj. 4. Magie Definice a členění magie; magie a náboženství; magie a rituál; antropologické teorie magie (Frazer, Tylor, Malinowski, Lévi-Strauss aj.) 5. Nábožensko-magické praktiky mimoevropských národů Obětování, věštění, analýza snů, inkantace, rituální kanibalismus, rituální trans. 6. Posedlost duchem Extatický trans x posedlost duchem; centrální a periferní kulty; kontrolovaná a nekontrolovaná posedlost, (Lewis), adorcismus versus exorcismus (de Heusch), příklady ze subsaharské Afriky (kulty Ngoma, Hauka, Bori, Zar aj.) 7. Šamanismus I. Základní vymezení šamanismu a jeho geografická distribuce, šamanismus v archeologických záznamech, výzkumy a teorie šamanismu na poli antropologie a religionistiky (Eliade; du Bois) 8. Šamanismus II. Povolání šamana, duchovní svět šamana, techniky vedoucí ke změněnému stavu vědomí, fenomenologie transu, šamanský arzenál (hudba, materiální kultura, slovesné umění) 9. Čarodějnictví Klasický koncept čarodějnictví E. Evans-Pritcharda a jeho kritika, čarodějnictví jako interpretační a normativní schéma, vztah čarodějnictví a lokální politické moci (Manchesterská škola), symbolický výklad čarodějnictví (Douglas). Soudobé antropologické výzkumy afrického čarodějnictví; rozdíl mezi tradičními a moderními formami čarodějnictví; čarodějnictví a politika, globální trh a socio-ekonomické nerovnosti; čarodějnictví a krize rozvoje a modernit (Geschiere; Niehaus aj.) 10. Tradiční léčitelství Holistické pojetí zdraví a nemoci a těla; role léčitele, vztah léčitele a pacienta; tradiční medicína v kontextu místní religiosity (Fabrega; Comaroff and Comaroff ; Janzen; Devisch). Léčitelské kulty - "Cults of affliction" (Turner); rituální konstrukce "lokální komunity" a "solidarity" (Boddy, Devisch, Comaroff); Ngoma kulty (Janzen). 11. Milenaristická hnutí Cargo kulty v Oceánii (Worsley); tanec duchů v Nevadě (Mooney);RasTafari na Jamajce (Simpson); africká milenaristická hnutí ? Kimpa Vita, Harismus, Mchape, Mahdismus aj.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s antropologickými výzkumy a teoriemi tradiční religiozity mimoevropských národů. Přednášky se zaměří na antropologické výklady magie, čarodějnictví, léčitelských kultů, šamanismu, posedlosti duchem, věštění, symboliky snů a milenaristických hnutí na pozadí etnografických příkladů z různých koutů světa.
|
Předpoklady
|
bez předchozích předpokladů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
povinná docházka na přednášky (neomluvené absence max. 3 z 12 kurzů)
|
Doporučená literatura
|
-
Bowie, F. (2008). Antropologie náboženství. Praha: Portál.
-
Comaroff, J. 1980. Healing and the Cultural Order: The Case of the Barolong Boo Ratshidi of Southern Africa. American Ethnologist 7: (4): 637 ? 657..
-
DuBois, T.A. 2011. Úvod do šamanismu. Praha: Volvox Globator..
-
Eliade, M. 1997. Šamanismus a nejstarší techniky extáze. Praha: Argo..
-
Evans-Pritchard, E. 1937. Witchcraft, Oracles and Magic among the Azande. Oxford: Oxford University Press..
-
Evans-Pritchard, E. 1965. Theories of primitive religion. Chapter 3. Clarendon Press..
-
Fabrega, H.; Manning, P. K. 1973. An Integrated Theory of Disease: Ladino-Mestizo. Views of Disease in the Chiapas Highlands. Psychosomatic Medicine 35: (3): 223 ? 239..
-
Frazer, J. 2007. Zlatá ratolest. 3 vyd. Praha: Nakladatelství Aleš Čeněk..
-
Geschiere, P. 1997. The Modernity of Witchcraft: Politics and the Occult in Postcolonial Africa. Charlottesville and London: University Press of Virginia..
-
Kandert, J. 2010. Náboženské systémy. Člověk náboženský a jak mu porozumět. Praha: Grada..
-
Kramer, F. 1993. The Red Fez. Art and Spirit Possession in Africa. London: Verso..
-
Lévi-Bruhl, L. 2000. Myšlení člověka primitivního. Praha: Argo..
-
Lévi-Strauss, C. (1971). Myšlení přírodních národů. Praha.
-
Lewis, I. M. 1971. Ecstatic Religion. A Study of Shamanism and Spirit Possession. London: Routledge..
-
Lock, M.; Sheper-Hughes, N. 1987. The Mindful Body. A Prolegomenon to Future Work in Medical Anthropology. In: Whitaker, E. D. (ed.). Health and Healing in Comparative Perspectives.Upper Saddle River: Pearson: Prentice Hall, pp. 296 ? 315..
-
Malinowski, B. 1948. Magic, Science and Religion. Boston: Beacon..
-
Mildnerová, K. 2015. From where does the bad wind blow? Spritual healing and witchcraft in Zambia. Berlin: LIT Verlag..
-
Moro, P.; Myers, J. (eds). 2012. Magic, Witchcraft and Religion: A Reader in the Anthropology of Religion. 9th Edition. McGraw-Hill Education..
-
Niehaus, I. 2001. Witchcraft, Power and Politics. Exploring the Occult in the South African Lowveld. South Africa: David Philip Publishers..
-
Soukup, V. 1996. Dějiny kulturní a sociální antropologie. Praha: Karolinum..
-
Trompf. G (ed). 1990. Cargo Cults and Millenarian movements. Berlin; New York: Mounton de Gruyter..
-
Turner, V. W. 1968. The Drums of Affliction. Oxford: Clanderon Press..
-
Wallace, A. F. C. 1956. Revitalization Movements: Some Theoretical Considerations for Their Comparative Study, American Anthropologist 58 (2): 264 ? 81..
|