Předmět: Teorie a praxe řízení, vedení a správy vzd. institucí

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Teorie a praxe řízení, vedení a správy vzd. institucí
Kód předmětu KSA/TPRV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Řízení, vedení a správa vzdělávacích institucí z pohledu různých oborů (ekonomika, management, vzdělávací politika, právo aj). Řízení, vedení a správa školy (pojetí české školy jako vzdělávací instituce i specifické organizace). 2. Řízení jako proces (jednotlivé fáze a jejich možná specifika při řízení vzdělávacích institucí). Etické aspekty řízení vzdělávacích institucí (etické aspekty práce, etický kodex, etická dilemata, výzkum v organizaci, společenská odpovědnost organizací). 3. Řízení lidských zdrojů (systém řízení lidských zdrojů a jeho specifika při řízení vzdělávacích institucí, škol). Pracovněprávní otázky řízení vzdělávacích institucí. 4. Management v řízení vzdělávacích institucí: vývoj teorií řízení a jejich odraz v současných trendech řízení vzdělávacích institucí. Řízení změny v kontextu řízení vzdělávacích institucí. 5. Vzdělávací instituce v kontextu vzdělávací politiky. Aktuální trendy vzdělávací politiky (celoživotní vzdělávání a učení; Strategie 2020, 2030 apod.), vzdělávací systém pohledem mezinárodních šetření a výzkumů. 6. Právo na vzdělání jako ústavní právo. Vzdělávací soustava v ČR. Základy a cíle vzdělávání. Vzdělávací instituce v právním kontextu práva veřejného (správní právo) a ve vybraných odvětvích práva soukromého a jejich dopady do řízení vzdělávacích institucí. Práva a povinnosti žáků, zákonných zástupců a pedagogických pracovníků. 7. Komunikace uvnitř organizace i organizace s jejím okolím (efektivní komunikace, informační systémy organizace, marketingová komunikace). Marketing a PR organizace. Akontabilita. Výroční zprávy. 8. Práce se zpětnou vazbou ve vzdělávací instituci: evaluační proces a specifika jeho řízení nejen ve školním prostředí, evaluační modely. Význam pedagogické evaluace pro fungování vzdělávací instituce a vzdělávacího systému: externí, interní evaluace; Česká školní inspekce. 9. Vzdělávací instituce v kontextu veřejných financí, veřejné rozpočty (příjmy, výdaje). Daňová soustava ČR. Finanční řízení neziskových organizací se zaměřením na vzdělávací instituce: tvorba a práce s rozpočtem, pravidla hospodaření, příjmy a výdaje, státní dotační politika. Fundraisingové aktivity, jejich metody. 10. Řízení kvality ve vzdělávání, modely kvality. Multikulturní aspekty řízení vzdělávacích institucí.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem je úspěšné složení státní závěrečné zkoušky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr