Předmět: Teorie a metodologie vědy v antropologii

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Teorie a metodologie vědy v antropologii
Kód předmětu KSA/TMVA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrucijová Jelena, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Věda jako institucionalizovaná forma poznání. Antropologie jako humanistická, pozitivistická a interpretativní věda. Klasická filozofie vědy, historický exkurz: empirismus vs. racionalismus. Senzualismus, empirismus a racionalismus v novověku. I. Kant. 2. Logické zásady výstavby vědeckých teorií. Axiomaticko-deduktivní přístup. Induktivní přístup. 3. Empirická a teoretická rovina vědeckého poznání. Vztah mezi teorií a empirií. Teorie - fakt - determinismus. Spor o nomotetické a idiografické vědy: objasnění a porozumění (po prvé). Problém pravdy a zákonitosti v klasické vědě - individualismus (metodologický) vs. holismus. Volba metody: mezi Verstehen a pozitivistickým přístupem. 4. Pozitivismus a empirismus v sociálních vědách: empirická fundace vědění, neopozitivistický obrat k "sjednocené vědě" (jazyk jako problém vědy po prvé), problém verifikace. 5. Popperova kritika verifikacionismu a induktivismu: falzifikační model vědy - role kvantifikace ve vědě a kritika kvantitativismu. 6. Vzpoura proti verifikacionismu a falzifikacionismu: teorie tzv. normální vědy a revoluce ve vědě, meze teorie normální vědy a ideje paradigmatických struktur. Metodologie vědeckých programů I. Lakatose. 7. Metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda. Alternativní teorie. 8. Fenomenologie a hermeneutika a možnosti jejích uplatnění v kulturně antropologickém zkoumání. 9. Sociální vědy ve struktuře sociálního světa. Jazyk jako problém vědy (po druhé). Symboly a významy. Epistemologie a fenomenologie narace. Interpretativimus a konstruktivismus v sociálních vědách. 10. Paradigmata kvalitativního výzkumu. 11. Interpretativismus nebo pozitivismus, "humanismus nebo věda", kvalitativní nebo kvantitativní metodologie, smíšená metodologie. "Antropologie je dílem empirických vědců, kteří pochopili, že redukce lidi na slova není o nic lepší, než jejich redukce na čísla a obojí dělali s aplombem" (Bernard & Gravlee 2015:5).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s filosofickými základy analýzy poznávací činnosti určujícími východiska metodologie vědeckého poznání, ukázat specifiku metodologie společenských věd s důrazem na metodologii antropologického výzkumu a filosofický kontext různých metodologických paradigmat, analyzovat jejich specifika včetně jejich heuristických přínosů a limitů, což dá studentům možnost lépe se orientovat ve volbě výzkumné strategie odpovídající předmětu výzkumu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

1. Aktivní účast na přednáškách, typ přednášky: přednáška na základě problémového výkladu a převrácená přednáška 2. Rešerše dvou pramenů v poměru 1:5. 3. Referát: 5-7stranková práce (min. 8000 znaků) vypracovaná na základě přečtení povinné literatury, doplněná vlastním komentářem a zpracovaná v textovém editoru Word, písmo Times New Roman ve formátu doc, docx nebo pdf, písmo velikosti 12, řádkování 1,5, citování podle platné normy ISO 690 a ISO 690/2. Text musí být zaslán do 10 dnů před termínem zkoušky elektronickou poštou na adresu vyučujícího. Ústní prezentace vypracovaného písemného úkolu doprovázená diskuzí účastníků. 4. 60% úspěšnost písemného testu. Obsah první otázky: jedno z témat 1. - 6. dle sylabu/programu předmětu, obsah druhé otázky: jedno z témat 7. - 11. dle sylabu předmětu. Výklad referátu je třetí otázkou testu. 5. Splnění úkolů a odevzdání referátu ve stanovených termínech je požadavkem podmiňujícím možnost vykonat zkoušku. 6. Ústní pohovor.
Doporučená literatura
  • Bernard, H. R., Clarence C. Gravlee (eds.). (2015) Handbook of Methods in Cultural Anthropoogy. Lanham, Boulder, NY, Toronto, London: Rowman & Littlefield.
  • Bernard, H. R. (2011) Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Methods. Walnut Creek: AltaMira Press..
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. (Eds.). Handbook of qualitative research. London, New Delhi, SAGE, pp. 183 - 217..
  • Fay, B. (2002) Současná filozofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: Slon..
  • Feyerabend, P. K. (2001) Rozprava proti metodě. Praha: Aurora..
  • Foucault, M. (2005) Je třeba bránit společnost. Praha: Filosofia..
  • Gadamer, H. G. (2010) Pravda a metoda I. Nárys filosofické hermeneutiky. Praha: Triáda..
  • Guba, E. G., Lincoln, Y. S. (2005) Paradigmatic Controversies, Contradictions, and Emerging Confluences. In: Denzin,.
  • Hubík, S. (2006) Hypotéza. České Budějovice: JČU.
  • Kuhn, T. (1997) Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH..
  • Ochrana, F. (2009) Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum..
  • Petrucijová, J. (2013) Metodologie antropologických teorií. Ostrava: OU..
  • Popper, K., R. (1997) Logika vědeckého zkoumání Praha: OIKOYMENH..
  • Soukup, M. (2014) Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Karolinum..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie minor (2019) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie maior (2019) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -