Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Lidský vztah jako součást profese sociálního pracovníka 2. Mlčící klient 3. Nedobrovolný klient 4. Depresivní klient 5. Manipulativní klient 6. Klienti se zdravotním postižením v sociální práci I. - zrakové, sluchové, řečové postižení 7. Klienti se zdravotním postižením v sociální práci II. - psychické, mentální, somatické, kombinované postižení 8. Klienti staršího věku v sociální práci 9. Probace a mediace v sociální práci 10. Oběť trestného činu v sociální práci 11. Domácí násilí oběť, svědek (obvykle dítě) a pachatel domácího násilí v sociální práci 12. Sociální práce se skupinou v ústavní zařízení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá problematikou vztahu v sociální práci, procesem sociální práce a některými specifickými typy klientely sociální práce. Dále je představena sociální práce v různých institucích, např. v probační a mediační službě, v ústavním zařízení a podobně. Výuka je vystavěna problémově, cílem není podat jednoznačné návody. Významně je čerpáno z vlastních zkušeností studentů, ve výuce jsou využívány simulační pomůcky různých zdravotních postižení. V kursu studenti mohou využít edukačních pomůcek simulujících různá zdravotní postižení, jako jsou tremory, sluchové nebo zrakové vady. K využití je nabízen také simulátor stáří, gerontooblek GERT.
Nabyté znalosti studenta: - charakterizuje lidský vztah v pomáhajících profesích, zná jeho přínosy a rizika - charakterizuje problémového klienta v sociální práci a jeho základní podoby - charakterizuje základní zdravotní postižení a sénia a jejich dopad na realizaci sociální práce s klientem - vymezí pojmy probace a mediace - zná základní charakteristiky domácího násilí Nabyté dovednosti studenta: - umí kriticky zhodnotit využití lidského vztahu v praxi sociální práce - umí kriticky zhodnotit dopady zdravotního postižení a sénia na kompetence klienta sociální práce - umí navrhnout různé postupy sociální práce k naplnění potřeb osob s postižením a seniorů - rozumí problematice domácího násilí a dokáže vytvořit plán opatření pro oběť domácího násilí Nabyté způsobilosti studenta: - orientuje se v problematice klientů specifických cílových skupin sociální práce, které byly v rámci disciplíny představeny, a dokáže tyto teoretické poznatky aplikovat v modelových případech na konkrétní problémy konkrétních klientů sociální práce - orientuje se ve stávající nabídce odborné literatury k tématu kurzu a dokáže této kompetence využít ke svému dalšímu vzdělávání
|
Předpoklady
|
KSA/TMS1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce
Povinná prezenční účast v kursu, povolená absence max. 25 %. Disciplína je atestována zápočtem a zkouškou. K udělení zápočtu je nezbytné splnit všechny korespondenční úkoly uvedené ve studijní opoře a zadané v Moodle. Úkoly procházejí antiplagovou kontrolou. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Klimentová, E. (2013). Teorie a metody sociální práce II. Olomouc: VUP, 2013.. Olomouc: VUP.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997..
-
Matoušek O. a kol. (2002). Metody a řízení sociální práce. Praha Portál.
-
MATOUŠEK, O. a kol. (2005). Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál.
-
Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2001..
|