Předmět: Teorie a metody sociální práce 2

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Teorie a metody sociální práce 2
Kód předmětu KSA/TMSP2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Lidský vztah jako součást profese sociálního pracovníka - zvláštnosti pomáhajících profesí, člověk v nouzi a jeho očekávání vs. očekávání pomáhajícího. Specifika vztahu člověka v nouzi a profesionálního pomocníka. Sociální komunikace jako základ terapeutického vztahu. Focusing. Etika sociální práce (opakování). Problémový klient v sociální práci - vymezení pojmu, typologie. "Návody"? 2. Mlčící klient - co může být důvodem klientova mlčení? Watzlawickova definice komunikace, chování a "nechování", komunikace a "ne-komunikace", mlčení jako způsob komunikace. Jak zacházet, pracovat s mlčícím klientem. Klient, který si stále stěžuje, ale odmítá pomoc - typický vzorec chování a jeho příčiny. Projevy tohoto chování. Matoucí vzorec reakce na nabízenou pomoc. "Ano, ale?." v transakční analýze Erica Berneho. Práce s klientem, který si stěžuje, ale odmítá nabízenou pomoc. 3. Nedobrovolný klient - odlišení od klienta v odporu, dva základní typy nedobrovolných klientů. Etická otázka práce s nedobrovolnými klienty. Způsoby práce s nedobrovolnými klienty, legislativa v rukou sociálního pracovníka, role poradenství. Klient v odporu -odpor jako obranný mechanismus. Způsoby práce s klientem v odporu, role důvěry, bezpečné prostředí, plná informovanost klienta. 4. Depresivní klient - vymezení pojmu deprese. Postupy práce s depresivním klientem. Deprese a suicidální tendence. Suicidální klient - vymezení pojmů. Krizová intervence v sociální práci. Reorientace klienta. Postup práce s klientem ohroženým sebevraždou, specifické požadavky na komunikaci. Práce sociálního pracovníka se sebou v krizové intervenci. Abreakce v krizové intervenci. 5. Manipulativní klient - vymezení pojmu manipulace, cíl manipulace, manipulativní chování. Postupy práce s manipulativním klientem. Důslednost a formulování pevných hranic a struktury, plná informovanost klienta o kompetencích sociálního pracovníka. Práce se "zdravější" částí klientovy osobnosti. Agresivní klient - vymezení základních pojmů - moc a její typy, agrese, agresivita, mocenská mezera. Agresivita jako reakce na pocit ohrožení, bezpečí a práce s pocitem bezpečí v sociální práci. Averzivní podněty. Jak pracovat s agresivním klientem. Osobní ochrana sociálního pracovníka. 6. Klienti se zdravotním postižením v sociální práci - vymezení základních pojmů - postižení, změna schopností, handicap, totální rehabilitace, marginalizace, předsudek, stigma. Problematika občanů s vadami zraku v sociální práci - typologie vad zraku. Pomůcky pro klienty s vadami zraku. Komunikace s klienty s vadami zraku, klient s vadou zraku v sociální práci. Problematika občanů s vadami sluchu v sociální práci - typologie vad sluchu. Pomůcky pro klienty s vadami sluchu. Komunikace s klienty s vadami sluchu, klient s vadou sluchu v sociální práci. 7. Klienti se zdravotním postižením v sociální práci II. Klienti s mentálním postižením v sociální práci - definice pojmu mentální retardace, typologie. Potřeby osob s mentální retardací, specifické znaky komunikace. Pomůcky pro klienty s mentální retardací. Komunikace s klienty s mentální retardací, klient s mentální retardací v sociální práci 8. Klienti staršího věku v sociální práci - vymezení základních pojmů. Validační terapie jako specifický způsob komunikace s "popletenými" seniory 9. Probace a mediace v sociální práci v trestní justici Mediace v sociální práci mimo trestní řízení. 10. Oběť trestného činu v sociální práci 11. Domácí násilí 12. Sociální práce se skupinou v ústavní zařízení

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět se zabývá problematikou vztahu v sociální práci, procesem sociální práce a některými specifickými typy klientely sociální práce. Dále je představena sociální práce v různých institucích, např. v probační a mediační službě, v ústavním zařízení a podobně. Výuka je vystavěna problémově, cílem není podat jednoznačné návody. Významně je čerpáno z vlastních zkušeností studentů.
student charakterizuje lidský vztah v pomáhajících profesích, zná jeho přínosy a rizika student charakterizuje problémového klienta v sociální práci a jeho základní podoby student charakterizuje základní zdravotní postižení a sénia a jejich dopad na realizaci sociální práce s takovým klientem student vymezí pojmy probace a mediace student zná základní charakteristiky domácího násilí student umí kriticky zhodnotit využití lidského vztahu v praxi sociální práce student umí kriticky zhodnotit dopady zdravotního postižení a sénia na kompetence klienta sociální práce student umí navrhnout různé postupy sociální práce k naplnění potřeb osob s postižením a seniorů student rozumí problematice domácího násilí a dokáže vytvořit plán opatření pro oběť domácího násilí student se orientuje v problematice klientů specifických cílových skupin sociální práce, které byly v rámci disciplíny představeny, a dokáže tyto teoretické poznatky aplikovat v modelových případech na konkrétní problémy konkrétních klientů sociální práce student se orientuje ve stávající nabídce odborné literatury k tématu kurzu a dokáže této kompetence využít ke svému dalšímu vzdělávání
Předpoklady
KSA/ZPSY, KSA/SPL1, KSA/ZSCG, KSA/TMSP1.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

Disciplína je atestována zápočtem a zkouškou. K udělení zápočtu je nezbytné splnit dva korespondenční úkoly uvedené ve studijní opoře, viz výše. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou písemného testu, na který navazuje ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: SLON, 1995..
  • Klimentová, Eva. Teorie a metody sociální práce III. Olomouc: UP, 2002..
  • NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr