Předmět: Teorie a metody sociální práce 1

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Teorie a metody sociální práce 1
Kód předmětu KSA/TMSP1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní představení sociální práce jako vědy, oboru praktické činnosti a studijního oboru. 2. Etika sociální práce. 3. Historie sociální práce 4. Psychoanalýza jako hluboký vliv na vývoj sociální práce od počátku 20. století. 5. Sociální práce Mary Richmondové, diagnostická škola sociální práce. 6. Sociální práce v pojetí Florence Hollisové. 7. Sociální práce Helen Harris Perlmanové. 8. Sociální práce Marie Krakešové 9. Behaviorální přístupy v sociální práci. 10. Kognitivní přístupy k sociální práci. 11. Kognitivně behaviorální metoda sociální práce. 12. Realitní terapie Williama Glassera. 13. Humanistické trendy v sociální práci. 14. Systemický přístup v sociální práci. 15. Integrované, eklektické a syntetizující přístupy v sociální práci 16. Současné koncepty sociální práce ve vyspělých státech Ameriky a Západní Evropy. 17. Sociální práce individuální, její fáze a postupy. 18. Poradenství v sociální práci 19. Sociální práce se skupinou 20. Svépomocné skupiny. Dobrovolnické a svépomocné hnutí v České republice. 21. Komunitní sociální práce. 22. Streetwork jako specifická forma sociální práce. 23. Techniky sociální práce 24. Uzavření kurzu, zhodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět seznamuje s historií a současností sociální práce jako vědy a jako oboru praktické činnosti. Jsou představeny hlavní teorie a metody sociální práce - jejich charakteristiky, přínosy a kritika, možnosti využití ve stávajících podmínkách. Následně se přesouvá pozornost k současnému vývoji sociální práce, která směřuje jednak k přístupům emancipačním, antidiskriminačním a antiopresivním, na druhé straně vytváří nové postupy práce se skupinami a komunitami.
student zná definici sociální práce student zná základní úseky vývoje teorií a metod sociální práce a dokáže je definovat student zná základní pilíře teorií sociální práce a dokáže je od sebe odlišit v jejich charakteristikách student reprodukuje základní teze jednotlivých teorií a metod sociální práce student umí kriticky zhodnotit různé definice sociální práce student dokáže odlišit a kriticky zhodnotit základní úseky vývoje teorií a metod sociální práce student umí navrhnout využití konkrétní teorie či metody sociální práce pro konkrétního klienta sociální práce student umí kriticky zhodnotit základní teze jednotlivých teorií a metod sociální práce - student se orientuje v základním přehledu teorií a metod sociální práce a dokáže tyto teoretické poznatky aplikovat v modelových případech na konkrétní problémy konkrétních klientů sociální práce - student se orientuje ve stávající nabídce odborné literatury k tématu teorií a metod sociální práce a dokáže této kompetence využít ke svému dalšímu vzdělávání
Předpoklady
KSA/ZPSY, KSA/ZSCG, KSA/FESP

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

Disciplína je atestována zápočtem a zkouškou. K udělení zápočtu je nezbytné splnit všechny korespondenční úkoly uvedené ve studijní opoře, viz výše. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou písemného testu, na který navazuje ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • speciálně vytvořený základní studijní text pro kombinované studium oboru Sociální práce: Klimentová, Eva. Teorie a metody sociální práce I. Olomouc: UP, 2001. Klimentová, Eva. Teorie a metody sociální práce II. Olomouc: UP, 2001. odborná literatura: Čepelák, J. Základy realitní terapie a její aplikace v resocializaci delikventů. Práce sociálních kurátorů, 1973, roč. 6, č. 5, s. 1-43. Ellis, Albert. Člověče, neboj se. Jak zvládnout úzkost dřív, než ovládne nás. 1. vyd. Praha: NLN, 2001. Freud, S. Vybrané spisy I. Přednášky k úvodu do psychoanalýzy. Nová řada přednášek k úvodu do psychoanalýzy. 2. vyd. Praha: Avicenum, Universe, 1991. Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. Glasser, W. Realitní terapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. Hartl, P. Komunitní práce. 1. vyd. Praha: Katedra sociální práce FF UK, 1993. Henriksen, J.O., Vetlesen, A.J. Blízké a vzdálené. Etické teorie a principy práce s lidmi. 1. vyd. Boskovice: Albert, 2000. Hollis, F. Casework. A psychosocial Therapy. New York: Random House, 1964. Hollis, F. The Psychosocial Approach to the Practice of Casework. In.: Roberts, R.W., Nee, R.H. (ed.) theories of Social Casework. 1. vyd. Chicago: The University of Chicago Press, 1970, s. 33-75. Kondáš, O., Kratochvíl, S., Syřišťová, E. Psychoterapia a reedukácia. Martin: Osveta, 1989. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. Krakeš, J., Krakešová - Došková, M. Sociální případ. 1. vyd. Praha: Organisace sociálních pracovnic, 1934. Krakešová - Došková, M. Psychogenese sociálních případů. 1. vyd. Praha: Nová osvěta, 1946. Krakešová, M. Výchovná sociální terapie I. 1. vyd. Praha: MPSV ČSR, 1973. Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. Laan, G. van der. Otázky legitimace sociální práce. 1. vyd. Boskovice: Albert, 1998. Lüssi, P. Systemische Sozial Arbeit. Bern: Haupt, 1992. Matoušek, O. Ústavní péče. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. Murdoch, D., Barker, P. Základy behaviorální terapie. 1. vyd. Brno: MU, 1996. Navrátil, P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno: Marek Zeman, 2000. Novotná, V., Schimerlingová, V. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. 1. vyd. Praha: UK, 1992. Pecháčková, S. Zpráva o systemické terapii. 1. vyd. Praha: Institut pro systemickou zkušenost, 1993. Perlman, H.H. Social Casework: a Problem - Solving Process. 1. vyd. Chicago: The Chicago University Press, 1957. Perlman, H.H. The Problem Solving Model in Social casework. In.: Roberts, R.W., Nee, R.H. (ed.) Theories of Social Casework. 1. vyd. Chicago: The University of Chicago Press, 1970, s. 129-179. Richmond, M. Social Diagnosis. New York: Russel Sage Foundation, 1917. Richmond, M. What Is Social Case Work? New York: Russel Sage Foundation, 1922. Rogers, C.R. Způsob bytí. Klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. Řezníček, I. Metody sociální práce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. Smalley, R.E. The Functional Approach to Casework Practice. In.: Roberts, R.W., Nee, R.H. (ed.) Theories of Social Casework. 1. vyd. Chicago: The University of Chicago Press, 1970, s. 77-127. Úlehla, I. Umění pomáhat. Učebnice metod sociální práce. 1. vyd. Písek: Renesance, 1996. .
  • Klimentová, Eva. Teorie a metody sociální práce I. Olomouc: UP, 2001..
  • Klimentová, Eva. Teorie a metody sociální práce II. Olomouc: UP, 2001..
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997..
  • Kratochvíl, S. (2012). Základy psychoterapie. Praha: Portál.
  • Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2001..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr