Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Lidský vztah jako součást profese sociálního pracovníka 2. Mlčící klient 3. Nedobrovolný klient 4. Depresivní klient 5. Manipulativní klient 6. Klienti se zdravotním postižením v sociální práci I. - zrakové, sluchové, řečové postižení 7. Klienti se zdravotním postižením v sociální práci II. - psychické, mentální, somatické, kombinované postižení 8. Klienti staršího věku v sociální práci 9. Probace a mediace v sociální práci 10. Oběť trestného činu v sociální práci 11. Domácí násilí oběť, svědek (obvykle dítě) a pachatel domácího násilí v sociální práci 12. Sociální práce se skupinou v ústavní zařízení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá problematikou vztahu v sociální práci, procesem sociální práce a některými specifickými typy klientely sociální práce. Dále je představena sociální práce v různých institucích, např. v probační a mediační službě, v ústavním zařízení a podobně. Výuka je vystavěna problémově, cílem není podat jednoznačné návody. Významně je čerpáno z vlastních zkušeností studentů, ve výuce jsou využívány simulační pomůcky různých zdravotních postižení. V kursu studenti mohou využít edukačních pomůcek simulujících různá zdravotní postižení, jako jsou tremory, sluchové nebo zrakové vady. K využití je nabízen také simulátor stáří, gerontooblek GERT.
Nabyté znalosti studenta: - charakterizuje lidský vztah v pomáhajících profesích, zná jeho přínosy a rizika - charakterizuje problémového klienta v sociální práci a jeho základní podoby - charakterizuje základní zdravotní postižení a sénia a jejich dopad na realizaci sociální práce s klientem - vymezí pojmy probace a mediace - zná základní charakteristiky domácího násilí Nabyté dovednosti studenta: - umí kriticky zhodnotit využití lidského vztahu v praxi sociální práce - umí kriticky zhodnotit dopady zdravotního postižení a sénia na kompetence klienta sociální práce - umí navrhnout různé postupy sociální práce k naplnění potřeb osob s postižením a seniorů - rozumí problematice domácího násilí a dokáže vytvořit plán opatření pro oběť domácího násilí Nabyté způsobilosti studenta: - orientuje se v problematice klientů specifických cílových skupin sociální práce, které byly v rámci disciplíny představeny, a dokáže tyto teoretické poznatky aplikovat v modelových případech na konkrétní problémy konkrétních klientů sociální práce - orientuje se ve stávající nabídce odborné literatury k tématu kurzu a dokáže této kompetence využít ke svému dalšímu vzdělávání
|
Předpoklady
|
KSA/TMS1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce
Povinná prezenční účast v kursu, povolená absence max. 25 %. Disciplína je atestována zápočtem a zkouškou. K udělení zápočtu je nezbytné splnit všechny korespondenční úkoly uvedené ve studijní opoře, viz výše. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou písemného testu, na který navazuje ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Klimentová, E. (2013). Teorie a metody sociální práce II. Olomouc: VUP, 2013.. Olomouc: VUP.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997..
-
Matoušek O. a kol. (2002). Metody a řízení sociální práce. Praha Portál.
-
MATOUŠEK, O. a kol. (2005). Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál.
-
Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2001..
|