Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Státnicové okruhy: 1. Pojetí sociální práce, její definice a zaměření. 2. Etika sociální práce, základní etické problémy a dilemata sociální práce. 3. Psychoanalýza a její vliv na rozvoj sociální práce. 4. Předteoretická fáze vývoje sociální práce a medicínský přístup Mary Richmondové. 5. Psychosociální přístup v sociální práci. 6. Funkcionalistický přístup v sociální práci. 7. Psychologicko výchovná sociální terapie Marie Krakešové. 8. Behaviorální a kognitivní přístupy v sociální práci. 9. Kognitivně behaviorální metoda sociální práce a realitní terapie. 10. Humanistické trendy v sociální práci. 11. Systemický přístup v sociální práci. 12. Historický vývoj sociální práce, současné koncepty a trendy v sociální práci. 13. Sociální práce individuální, její fáze a postupy. 14. Poradenství v sociální práci. 15. Sociální práce se skupinou, svépomocné skupiny. 16. Komunitní sociální práce. 17. Streetwork jako specifická forma sociální práce. 18. Techniky sociální práce. 19. Sociální práce s vybranou klientskou skupinou - specifika, zásady, cíle. 20. Instituce sociální práce, sociální politika v sociální práci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Státní závěrečná zkouška, student osvědčuje znalosti disciplín Teorie a metody sociální práce, které absolvoval v průběhu celého studia.
Ověřované kompetence: - student zná definici sociální práce - student zná základní úseky vývoje teorií a metod sociální práce a dokáže je definovat - student zná základní pilíře teorií sociální práce a dokáže je od sebe odlišit v jejich charakteristikách - student reprodukuje základní teze jednotlivých teorií a metod sociální práce - student umí kriticky zhodnotit různé definice sociální práce - student dokáže odlišit a kriticky zhodnotit základní úseky vývoje teorií a metod sociální práce - student umí navrhnout využití konkrétní teorie či metody sociální práce pro konkrétního klienta sociální práce - student umí kriticky zhodnotit základní teze jednotlivých teorií a metod sociální práce - student se orientuje v základním přehledu teorií a metod sociální práce a dokáže tyto teoretické poznatky aplikovat v modelových případech na konkrétní problémy konkrétních klientů sociální práce - student se orientuje ve stávající nabídce odborné literatury k tématu teorií a metod sociální práce a dokáže této kompetence využít ke svému dalšímu vzdělávání - student charakterizuje lidský vztah v pomáhajících profesích, zná jeho přínosy a rizika - student charakterizuje problémového klienta v sociální práci a jeho základní podoby - student charakterizuje základní zdravotní postižení a sénia a jejich dopad na realizaci sociální práce s klientem - student dokáže vymezit pojmy probace a mediace - student zná základní charakteristiky domácího násilí - student umí kriticky zhodnotit využití lidského vztahu v praxi sociální práce - student umí kriticky zhodnotit dopady zdravotního postižení a sénia na kompetence klienta sociální práce - student umí navrhnout různé postupy sociální práce k naplnění potřeb osob s postižením a seniorů - student rozumí problematice domácího násilí a dokáže vytvořit plán opatření pro oběť domácího násilí - student se orientuje se v problematice klientů specifických cílových skupin sociální práce, které byly v rámci disciplíny představeny, a dokáže tyto teoretické poznatky aplikovat v modelových případech na konkrétní problémy konkrétních klientů sociální práce - student se orientuje ve stávající nabídce odborné literatury k tématu kurzu a dokáže této kompetence využít ke svému dalšímu vzdělávání
|
Předpoklady
|
Teorie a metody sociální práce 1 Teorie a metody sociální práce 2 Samostatné studium odborné literatury
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
|
Doporučená literatura
|
|