Vyučující
|
-
Lužný Dušan, prof. PhDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
- Metodologická a paradigmatická východiska sociologických výzkumů. Realismus versus nominalismus, pozitivismus a kvantitativní přístupy versus interpretativismus a kvalitativní přístupy - Kvantititativní přístupy 1 - EVS a WVS (ČR - ISSP) - "náboženskost" nebo "nenáboženskost"? - Kvalitativní přístupy 1 - Češi a čeští katolíci v Chicagu (reprodukce "nenáboženskosti"?) - Kvantititativní 2 - teorie racionální volby (analýzy na úrovni makrostruktur) - Kvalitativní přístupy 2 - Winners and loosers in Yawan (PNG) (analýza na úrovni komunity a individuálních aktérů) - Kvantititativní 3 - Náboženská paměť v ČR - soubor KODINA - Kvalitativní přístupy 3 - Náboženská paměť v prostoru - Sudice a Staré Sedliště - Kvantititativní 4 - Postoje k islámu - výzkum Islám 2014 (postoje většiny k menšině) - Kvalitativní přístupy 4 - Haré Kršna (menšina uvnitř většiny)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz rozvíjí teoretické a metodologické dovednosti nutné k úspěšné realizaci empirického výzkumu v oblasti sociologie náboženství. Během kurzu se studenti seznámí s různými teoretickými východisky a s již realizovanými sociologickými výzkumy. Na konkrétních příkladech výzkumů, které proběhly v rámci české sociologie náboženství, bude představen celý proces přípravy, realizace a evaluace výzkumů. Studenti si tak osvojí dovednost využití stávajících teorií při přípravě a realizaci konkrétního empirického šetření. V rámci seminářů studenti prokáží schopnost zpracovávat již existující kvantitativní i kvalitativní data (provedou jejich sekundární analýzu) i schopnost data vytvářet. Osvojí si a prokáží schopnost kritické analýzy již provedených výzkumů a interpretací jejich výsledků.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni samostatně připravit design vlastního smíšeného výzkumu v oblasti sociologie náboženství. Tento návrh vlastního výzkumu zpracují v seminární práci a budou ho prezentovat během závěrečné zkoušky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
90 % účast na přednáškách a seminářích; absolvování zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
Disman, J. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
-
Hamplová, D. ? Řeháková, B. Česká religiozita na počátku 3. tisíciletí. Výsledky Mezinárodního programu sociálního výzkumu ISSP 2008 ? Náboženství.. Praha.
-
Lužný, D. (2018). Czech Collective Memory in Chicago (Spatial Materialization ? gyms, churches, cemeteries, and schools), Czech and Slovak Journal of Humanities 2017, no. 2.
-
Lužný, D. (2016). Localization and Visual Foundation of Religious Memory ? the Case of Staré Sedliště and Sudice. In Pantheon 11 (2016), no. 1, pp. 3-31.
-
Lužný, D. (2013). Metodologie společenských věd.. Olomouc.
-
Lužný, D. (2017). Sect as a Threat ? Cultural Memory and the Image of Sects. Politics, Religion & Ideology 18 (2017), no. 2, pp. 198-216.
-
Noris, P. ? Inglehart, R. (2004). Sacred and Secular. Religion and Politics Worldwide. Cambridge.
|