Course: Personnel Development

» List of faculties » FIF » KSA
Course title Personnel Development
Course code KSA/STPR
Organizational form of instruction no contact
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dočekal Vít, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Adult educators, trainer requirements and competences. Participants in adult education and their specificities. 2. Preparation of the lecturer for adult education. Principles for the development of preparation. Content of the preparation, didactic analysis of the curriculum. Procedural aspect of preparation. Lecturer's work with preparation in teaching and the importance of written preparation. 3. Learning objectives and their structure. Taxonomy of learning objectives. Requirements for the characteristics of learning objectives. 4. Adult learning process and its characteristics. Stages and phases of learning in terms of traditional and constructivist conceptions. Principles of effective adult learning. 5. Traditional and activation methods in adult education. Their nature and importance, advantages and disadvantages. Application of selected teaching methods in their different stages and phases. 6. Diagnostics and evaluation of adult learning. Requirements for qualified diagnosis. Diagnostic and evaluation methods of teaching process and results. Possible errors in diagnosing and evaluating adult learners in teaching. 7. Strategic approach to staff training. 8. The learning environment in the organization. 9. Integration of learning in the organization - strategic and competence approach. 10. Systematic and planned learning in the organization. 11. Competences and competence models. 12. Experiential learning. Terminological divisions. Types of experiential learning. Advantages and disadvantages of experiential learning. 13. Creation of experience, facilitation of reflection.

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The aim of this part of the final state examination is to present knowledge in the field of personnel development based on subjects Activation Methods in Education, Lector Competencies, Education in the Organization and Experiential Learning.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5..
  • Bartoňková, H. (2011). Metodika a didaktika vzdělávání dospělých: studijní text pro kurz Certifikovaný lektor vzdělávání dospělých, specificky připravený pro pedagogické pracovníky škol zapojených do projektu UNIV 2 Kraje..
  • Bartoňková, H. (2007). Vzdělávací strategie.. Olomouc.
  • Belcourt, M., Wright, P. C.:. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. 1. vyd. Praha 1998..
  • Canfield a kol. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře, Portál, Praha 1998.
  • CANGELOSI, J.S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha : Portál.
  • Dočekal, V. (2013). Outdoor trénink. Olomouc.
  • grecmanová, H.; Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP.. Olomouc: Hanex.
  • Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
  • Kubeš, M., Spillerová, D., & Kurnický, R. (2004). Manažerské kompetence. Praha: Grada.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody.. Brno: Paido.
  • Mohauptová Eva, Zahrádková Eva. (2005). Teambuilding. Cesta k efektivní spolupráci..
  • MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9..
  • Mužík J. (2011). Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Wolters Kluwer.
  • Petty. G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Pike,G. - Selby,D. (1994). Globální výchova. Grada, Praha.
  • Plamínek, J., & Fišer, R. (2005). Řízení podle kompetencí: management by competencies v praxi : strategické směřování firmy : řízení procesů a zdrojů : zvládání ohrožujících situací : rozdělení rolí a úloh : hodnocení a motivace lidí. Praha: Grada Publishing.
  • PODLAHOVÁ, Libuše et al. (2012). Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada.
  • Silberman,M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Portál, Praha.
  • Svatoš, V., Lebeda, P. Outdoor trénink. Praha: Grada, 2005..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester