Předmět: Psychologické aspekty edukace

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Psychologické aspekty edukace
Kód předmětu KSA/STPE
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dočekal Vít, Mgr. Ph.D.
  • Banárová Katarína, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Psychologie jako vědní obor, její cíle, historický vývoj a kontext, předmět zájmu dle hlavní směrů 20. stol. 2. Dělení psychologických disciplín, metody psychologického výzkumu, základní psychické fenomény - psychika, psychické obsahy, procesy, stavy. 3. Vnímání, pozornost, paměť, představy, fantazie. 4. Myšlení a inteligence - definice pojmů, druhy, funkce, modely. 5. Vybrané druhy učení - habituace, podmiňování (klasické, instrumentální, operantní), pojmové a kognitivní učení, sociální učení. 6. Motivace a dělení motivů, potřeby, kontext vzdělávání. 7. Vývoj osobnosti - činitelé vývoje, zrání vs. učení v kontextu vývoje, socializace, hlavní teorie periodizace vývoje. 8. Temperament a osobnostní rysy - vybrané teorie a modely. 9. Sebepojetí, frustrace, úzkost, ego-obranné mechanismy, poruchy osobnosti. 10. Zátěž a stres ve vzdělávání na straně edukantů - rizikové faktory, znaky, způsoby zvládání a protektivní činitelé, teorie optimálního výkonu; syndrom vyhoření na straně edukátorů - rizikové a protektivní faktory. 11. Sociální percepce, tvoření dojmu o ostatních lidech, základní atribuční chyba. 12. Malé sociální skupiny - základní dělení a znaky skupin, vývoj skupiny, skupinová dynamika. 13. Sociální vlivy - sociální role, soc. facilitace vs. inhibice, konformita, poslušnost. 14. Komunikace - druhy, dělení, přínos systémového přístupu paloaltské školy a transakční analýzy E. Berneho. 15. Sociální interakce, interpersonální chování, prosociální chování, agrese a agresivita. 16. Postoje a jejich struktura, předsudky, stereotypy, změny postojů.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je úspěšné zvládnutí zkoušky dle požadavků SZZK

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Dle jednotlivých zdrojů z dílčích předmětů ke SZZk.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr