Název předmětu | Psychologické aspekty edukace |
---|---|
Kód předmětu | KSA/STPAE |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 0 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Psychologie jako vědní obor, její cíle, historický vývoj a kontext, předmět zájmu dle hlavní směrů 20. stol. 2. Dělení psychologických disciplín, metody psychologického výzkumu, základní psychické fenomény - psychika, psychické obsahy, procesy, stavy. 3. Vnímání, pozornost, paměť, představy, fantazie. 4. Myšlení a inteligence - definice pojmů, druhy, funkce, modely. 5. Vybrané druhy učení - habituace, podmiňování (klasické, instrumentální, operantní), pojmové a kognitivní učení, sociální učení. 6. Motivace a dělení motivů, potřeby, kontext vzdělávání. 7. Vývoj osobnosti - činitelé vývoje, zrání vs. učení v kontextu vývoje, socializace, hlavní teorie periodizace vývoje. 8. Temperament a osobnostní rysy - vybrané teorie a modely. 9. Sebepojetí, frustrace, úzkost, ego-obranné mechanismy, poruchy osobnosti. 10. Zátěž a stres ve vzdělávání na straně edukantů - rizikové faktory, znaky, způsoby zvládání a protektivní činitelé, teorie optimálního výkonu; syndrom vyhoření na straně edukátorů - rizikové a protektivní faktory. 11. Sociální percepce, tvoření dojmu o ostatních lidech, základní atribuční chyba. 12. Malé sociální skupiny - základní dělení a znaky skupin, vývoj skupiny, skupinová dynamika. 13. Sociální vlivy - sociální role, soc. facilitace vs. inhibice, konformita, poslušnost. 14. Komunikace - druhy, dělení, přínos systémového přístupu paloaltské školy a transakční analýzy E. Berneho. 15. Sociální interakce, interpersonální chování, prosociální chování, agrese a agresivita. 16. Postoje a jejich struktura, předsudky, stereotypy, změny postojů.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je úspěšné zvládnutí zkoušky dle požadavků SZZK
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Andragogika maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Andragogika minor (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Andragogika maior (2024) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |