Předmět: Andragogika

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Andragogika
Kód předmětu KSA/STANK
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Státnicový předmět "Andragogika" (STANK - skládá se z těchto dílčích předmětů: Filozofie výchovy, Výchova a společnost, Integrální andragogika, Vývoj edukologického myšlení 1) Argumentace o moci a dosahu výchovy. Determinanty výchovy. Svoboda ve výchově. Posouzení vztahu mezi výchovou a sebevýchovou. 2) Charakteristika a vysvětlení výchovy jako cílevědomého, záměrného a organizovaného působení. Analýza definice výchovy. Kritické hodnocení pojetí výchovy u různých teoretický přístupů a jejich reprezentantů z věd o výchově, filozofie a sociologie. 3) Vymezení cíle výchovy a srovnávací analýza jeho proměn ve vývoji společnosti. Kádnerovo pojetí výchovných cílů - jeho zhodnocení jako východiska pro současnou společnost. Posouzení významu cílů výchovy ve vybraných filozofických směrech. 4) Paradigmata věd o výchově, přístupy k nim a jejich reprezentanti. Vzdělávací politika. Aktéři vzdělávací politiky. Trendy vzdělávací politiky. Nástroje veřejné politiky a jejich vztah ke vzdělávání dospělých 5) Přístupy k funkcím vzdělávání ve společnosti, vývoj funkcí (cílů) výchovy a vzdělávání, specifika přístupu filozofie výchovy, věd o výchově a sociologického přístupu. 6) Sociální a kulturní reprodukce ve společnosti a význam výchovy a vzdělávání v ní. 7) Integrální andragogika a její zdroje v sociálních vědách: andragogika jako personální rozvoj, andragogika jako sociální intervence, andragogika jako zájmové a komunitní vzdělávání. 8) Celoživotní vzdělávání a učení, formální, neformální vzdělávání a informální učení. 9) Kritická teorie ve vzdělávání dospělých/andragogice. 10) Reflexe sociálních a individualistických koncepcí člověka v edukologickém myšlení od vzniku moderní společnosti do 2. sv. války a jejich místo v andragogice. 11) Reflexe sociálních a individualistických koncepcí člověka v edukologickém myšlení po 2. sv. válce a jejich místo v andragogice 12) Reflexe zdrojů integrální andragogiky. Utváření vědy o vzdělávání dospělých v šedesátých letech 20. století v ČR, integrální pojetí "pedagogiky dospělých". Polské inspirace V. Jochmanna, zejména sociální pedagogika, praxeologie a sociotechnika. Vztah integrální andragogiky k andragogice v užším pojetí a k pedagogice. Tonko Ten Have a jeho koncept andragogiky ve společenském kontextu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem této části státní závěrečné zkoušky je charakteristika vědního oboru andragogika vycházející z předmětů teoretického základu: Filozofie výchovy, Výchova a společnost, Integrální andragogika a Vývoj edukologické myšlení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr