Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní vymezení pojmu sociální deviace 2. Současné teorie deviantního chování 3. Obecně o alkoholové a nealkoholové závislosti, 4. Droga - alkohol 5. Droga - opiáty, kanabinoidy, sedativa a hypnotika 6. Droga - stimuláty, halucinogeny, organická rozpouštědla 7. Jedinec - biologické a psychické faktory podmiňující vznik závislosti 8. Prostředí - makrosociální a mikrosociální vlivy 9. Podnětové faktory 10. Nová náboženská hnutí - obecné vymezení 11. Nová náboženská hnutí - mechanismy působení, klasifikace 12. Nová náboženská hnutí - o konkrétních skupinách 13. Patologické hráčství 14. Poruchy pohlavní identity 15. Poruchy pohlavní preference 16. Sexuálně přenosné nemoci 17. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte - obecné vymezení 18. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte - osobnost dítěte 19. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte - osobnost dospělého 20. Šikana a agresivita (zejména) mezi dětmi 21. Umírání, smrt, euthanazie 22. Bezdomovství 23. Vězeňství, alternativní tresty 24. Sebevražednost
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje studenty se základními tematickými okruhy sociálních deviací. Výklad kromě teoretického vymezení relevantních pojmů obsahuje rovněž popis a vysvětlení vybraných případů sociálně deviantního chování. Na problematiku sociálních deviací bude pohlíženo jednak s ohledem na prožívání a chování jedince přestupujícího danou sociální normu chování, ale též s ohledem na prostředí, ve kterém je sociální norma utvářena, aplikována a kde je kontrolováno její dodržování.
Student/ka zná základní typy deviantního chování, charakterizuje je. Student/ka charakterizuje potenciální pachatele, nositele sociálně deviantního chování. Student/ka vyjmenuje základní znaky, přímé a nepřímé příznaky důsledků sociálně deviantního chování. Student/ka zná základní nástroje prevence a řešení sociálně patologických jevů. Student/ka umí na modelových příkladech rozpoznat jednotlivé typy sociálně deviantního chování, identifikovat jeho přímé a nepřímé příznaky. Student/ka identifikuje a kriticky zhodnotí rizika spojená s výskytem sociálně patologického jevu či chování ve vztahu k nositeli, jeho blízkým, společnosti jako celku. Student/ka umí navrhnout rámcový plán prevence nebo následného řešení sociálně patologického jevu z modelového příkladu. Student/ka dokáže vytvořit individuální plán pomoci osobě ohrožené sociálně deviantním chováním na podkladě kritického zhodnocení aktuální situace klienta, míry zasažení negativním jevem, aktuálního kontextu.
|
Předpoklady
|
KSA/ZPSY, KSA/PSOSB, KSA/SOCP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
K udělení zápočtu je nezbytné splnit zadaný korespondenční úkol, a to zasláním nejpozději týden před plánovaným datem zkoušky prostřednictvím e-learningového systému. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou písemného testu, na který navazuje ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995..
-
Hrčka, M. Sociální deviace. Praha: Slon, 2000..
-
Kliment, Pavel, Klimentová, Eva. Sociální deviace. Olomouc: UP, 2002..
-
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál 1998..
-
Porterfieldová, K., M. O sektách. Praha: Lidové noviny, 1997..
|