Vyučující
|
-
Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kissová Blanka, Mgr.
-
Janečková Tereza, Mgr.
-
Šotola Jaroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Společnost a kultura, tradiční a moderní společnosti 2. Člověk jako sociální bytost, sociální jednání, socializace 3. Sociální struktura, sociální stratifikace, sociální skupiny, typy sociálních skupin 4. Soudržnost, integrace a kategorizace Druhých 5. Společenské systémy, status a role, společenský řád, pravidla, normy a hodnoty 6. Instituce a sociální kontrola, autorita a moc 7. Rodina a příbuzenství, příbuzenské systémy 8. Sociální vztahy, darování a směna 9. Jazyk a společnost, sociolingvistika, komunikace 10. Zkoumání sociálního života skupin, etnicita jako analytická kategorie, konceptualizace etnicity 11. Etnicita, národ a rasa 12. Podoby skupinových konfliktů - interkulturní soužití
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Semestrální práce
- 24 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je seznámit studenty se základy sociální antropologie, utvářením sociální antropologie a předmětem jejího zájmu - studia jednání sociálních skupin a kolektivního jednání. Disciplína se zabývá analýzou lidského jednání v kontextu sociálních skupin a možnostmi jeho zkoumání (především terénní výzkum), sociální antropologie pohlíží na člověka skrze společnost, sociální systém a sociální strukturu. Disciplína studenta obeznamuje s podobami společností, člověkem jako sociální bytostí jako součástí sociálních vztahů, se sociální strukturou, formováním sociálních skupin, s jejich typy, dále s vybranými aspekty sociálního života. Uzavírá ji informace o možnostech zkoumání sociálního života skupin.
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen popsat proces socializace a význam sociálního života pro člověka. Student umí objasnit podobu sociální struktury a typologii sociálních skupin. Umí interpretovat základní aspekty sociálního života, umí aplikovat základní terminologii, umí navrhnout základní možnosti zkoumání sociálního života skupin s ohledem na vybraná témata.
|
Předpoklady
|
Schopnost číst a porozumět textu v anglickém jazyce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno četbou odborné literatury v anglickém jazyce v rozsahu 50 ts a v českém jazyce 150 ts, vypracováním eseje 5 ns, prezentace dílčího tématu.
|
Doporučená literatura
|
-
BRUBAKER, Rogers. Ethnicity without Groups.Cambridge: Harvard University Press. 2006..
-
Eriksen, T. H.:. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha, 2007..
-
GELLNER, Ernest. Nacionalismus.Brno: CDK. 2002..
-
JENKINS, R.:. Rethinking Ethnicity. London: Sage, 1997..
-
MARADA, Radim. Etnická různost a občanská jednota. Brno: CDK. 2006..
-
MURPHY, R. F.:. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006..
-
POCOCK, D.:. Understanding Social Anthropology. London: The Athlone Press, 1998..
-
REDFIELD, R.; WILCOX, C.:. Social Anthropology. New Brunwick: Transactions publishers, 2008..
-
Sollors, W. Theories of Ethnicity. A Classical Reader. New York, New York University Press, 1996..
-
SOUKUP, V.:. Dějiny sociální a kulturní antropologie. Praha: Karolinum, 1996..
-
ŠMAUSOVÁ, Gerlinda. "Rasa" jako rasistická konstrukce. Sociologický časopis, 35, s. 443-446, 1999..
|