Vyučující
|
-
Petrucijová Jelena, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Ideové zdroje sociologie vědění - četba Karl Marx - Německá ideologie; Karl Mannheim - Ideologie a utopie; 2. Úvod a cíl publikace; diskuse základy sociálního konstruktivismu - četba Sociální konstrukce reality 3. Společnost jako objektivní realita (procesy externalizace a objektivizace) - četba Sociální konstrukce reality 4. Habitualizace, institucionalizace - četba Sociální konstrukce reality 5. Symbolické světy, legitimizace - četba Sociální konstrukce reality 6. Společnost jako subjektivní realita (proces internalizace) - četba Sociální konstrukce reality 7. Struktury věrohodnosti - četba Sociální konstrukce reality 8. Teorie jednání v perspektivě sociálního konstruktivismu a realismu - četba Boudon, str. 15-29, 207-237. 9. Sociální konstruktivismus v sociologii genderu - četba Šmausová (2002) 10. Sociální konstruktivismus v sociologie etnicity a nacionalismu - četba Anderson, str. 17-62. 11. Sociální konstruktivismus v sociologie paměti a memories studies - četba Olick - Robbins; Anderson, str. 177-220. 12. Sociální konstruktivismus v sociologii náboženství - četba Lužný (2012, 2017)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je primárně založen na četbě, komentářích a diskusi klasické sociologické publikace Petera Bergera a Thomase Luckmanna "Sociální konstrukce reality". Během kurzu je kniha, resp. její části, čtena v posluchárně, kde jsou tyto pasáže vykládány, interpretovány a dávány do širších souvislostí. Kurs je zaměřen nejen na ověření pochopení čteného textu, ale také na schopnosti dát čtený text (určitou teorii a koncept) do širších sociologických souvislostí. Vedle čtení a interpretace knihy "Sociální konstrukce reality" jsou čteny a diskutovány texty, které ilustrují použití sociální konstruktivismu ve vybraných oblastech sociologie (sociologie genderu, sociologie etnicity a nacionalismu, sociologie paměti a sociologie náboženství). Současně je prováděna kritika sociálního konstruktivismu. Představeny jsou i snahy snažící se překonat nedostatky sociálního konstruktivismu a hledat syntézu nominalismu a realismu, resp. interpretativismu a pozitivismu.
Na konci kurzu bude student znát základní principy a myšlenkové postupy sociálního konstruktivismu, bude schopen je aplikovat a také bude schopen jejich kritické reflexe.
|
Předpoklady
|
bez předchozích předpokladů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
- aktivní účast ve výukových hodinách, - průběžné plnění úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Anderson, B.:. Představy společenství. Úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha: Karolinum 2008.
-
Berger, P. L. - Luckmann, T.:. Sociální konstrukce reality, Brno: CDK, 1999..
-
Boudon, R.:. Bída relativismu, Praha: SLON, 2011..
-
Lužný, D.:. Vytváření sociologické teorie náboženství, Sociální studia, 2012, str. 93-118..
-
Lužný, D.:. 2016. Localization and Visual Foundation of Religious Memory - the Case of Staré Sedliště and Sudice. Pantheon 11 (1): 3-31..
-
Mannheim, K.: . Ideologie a utopie, Archa, 1991.
-
Marx, K.:. Německá ideologie, in Marx, K. - Engels, B.: Spisy III, Praha: SNPL 1962, str. 23-555..
-
Olick, J. - Robbins, J. "From Collective Memory to the Sociology of Mnemonic Practices and Products," in Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook, edited by Astrid Erll and Ansgar Nunning. Berlin: Walter de Gruyter, 2008, str. 105-140..
-
Šmausová, G.:. Proti tvrdošíjné představě o ontické povaze gender a pohlaví, Sociální studia 7, 2002, str. 15-27..
|