Předmět: Sebepoznání, sebepojetí, seberozvoj

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Sebepoznání, sebepojetí, seberozvoj
Kód předmětu KSA/SES
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hlavinka Filip, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vývojová psychologie jako zdroj inspirace pro osobní rozvoj. Techniky učení v rámci studia. Stres a jeho zvládání. Techniky pro podporu aktivního naslouchání. Principy nenásilné komunikace. Vedení reflexe v kontextu zkušenostně reflektivního učení. Role vzdělavatele a problém moci. Sebe-přijetí a sebe-rozvoj. Věda a umění jako metafory přístupu k životu. Smrt jako filosofický problém.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je nabídnout studentům konkrétní techniky a postupy podporující sebepoznání a rozvoj osobnosti. Studenti mj. reflektují vlastní styl učení, osvojí si komunikační techniky aktivního naslouchání a nenásilné komunikace. Dovedou klást otevřené otázky v rámci reflexe rozvojové aktivity.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- Aktivní zapojení v rámci výuky. - Docházka 80% - Studium odborné literatury pro jednotlivá seminární setkání - Příprava na zakončení - Reflexe jednotlivých hodin doplněné o reflexi odborné literatury - Absolvování kolokvia
Doporučená literatura
  • CANFIELD, J., SICCONE, F. (1998). Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře.. Praha: Portál.
  • COVEY, S. R. (2010). 7 návyků skutečně efektivních lidí.. Praha.
  • Drahanská, P. Učení prožitkem: Jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací programy na požitku. 2020.
  • Kolář, J. (2013). Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita.
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál.
  • Nehyba, J., Lazarová, B., Kolb, D.A., Korthagen F. A. J., Boud, D., Jarvis, P., Moon, J. A., Kolář, J., Dobrovolná, S., Švec, J., Valenta, J. (2014). Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... Brno: Masarykova univerzita.
  • Novotný, J. (2021). Čtení - reflexe - interpretace: elementární úvod do práce s textem. Praha: Togga.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr