Předmět: Seminář k dějinám sociologických teorií

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Seminář k dějinám sociologických teorií
Kód předmětu KSA/SDT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubátová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem semináře je čtení a interpretace klíčových textů teoretiků sociologie. 1. MANNHEIM, K. 1991 Ideologie a utopie. Bratislava: Archa. (Sociologie vědění: s. 298-317). 2. FROMM, E. 2009 Cesty z nemocné společnosti. Sociálně psychologická studie. Praha: EarthSave. (Různé pokusy o řešení: s. 214-245). 3. HABERMAS, J. Problémy legitimity v pozdním kapitalismu. Praha: FILOSOFIA, 2000. (Krizové tendence v pozdním kapitalismu: s. 47-68) 4. SCHUTZ, A.: Cudzinec. Esej ze sociálnej psychológie. In: Alieva, D., Tížik, M.: Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON, Bratislava: SÚ SAV, 2012, s. 387-405. SCHUTZ, A.: Navrátilec. In: Alieva, D., Tížik, M.: Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON, Bratislava: SÚ SAV, 2012, s. 406-423. 5. PARSONS, T. 1962 Mládež v moderních společnostech. Mládež ve struktuře moderní společnosti. In FREIOVÁ, E., ŠIKLOVÁ, J. 1968 Překlady z prací západoevropských sociologů k problematice sociologie mládeže. Praha: Socialistická akademie, s. 41-82. 6. MERTON, R. K. 2000 Studie ze sociologické teorie. Praha: SLON. (Nepředvídané důsledky záměrného sociálního jednání: s. 116131. Sebenaplňující se proroctví: s. 196-219). 7. DAHRENDORF, R. 2007 Hledání nového řádu. Přednášky o politice svobody v 21. století. Praha Litomyšl: Paseka. (Kapitál bez práce. Sociální rekonstrukce života: s. 50-71). 8. BOURDIEU, P. 1998 Teorie jednání. Praha: Karolinum. (Je možný nezištný čin? s. 105119. Dar a něco za něco: s. 122-127). 9. GIDDENS, A.: Důsledky modernity. Praha: SLON, 1998, s. 11-45.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem semináře je naučit studenty číst s porozuměním odborné sociologické texty.
Studenti rozumí klíčovým textům teoretiků sociologie. Studenti interpretují tyto texty. Studenti zařazují texty do kontextu historie sociologických teorií. Studenti srovnávají texty a argumentují svoje názory.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce

Obsah kurzu je podrobně uveden na platformě Moodle. Žádám studenty, aby se v Moodle seznámili s požadavky a zapsali si téma své prezentace. Děkuji. Student obdrží zápočet za přednesený referát a za aktivní účast v diskusi na jednotlivých seminářích. Je nutná 80% účast na semináři.
Doporučená literatura
  • BENEDICTOVÁ, R. 1999 Kulturní vzorce. Praha: Argo (171-208)..
  • Bourdieu, P. 1998 Teorie jednání. Praha: Karolinum (9-21, 105-119)..
  • DAHRENDORF, R. 1991 Moderný sociálny konflikt. Eseje o politike svobody. Bratislava: Archa (244-252)..
  • DAHRENDORF, R. 2007 Hledání nového řádu. Přednášky o politice svobody v 21. století. Praha - Litomyšl: Paseka (50-71)..
  • Fromm, E., & Hubková, J. (2009). Cesty z nemocné společnosti: sociálně psychologická studie. Praha: Earth Save.
  • Geertz, C., Červinková, H., Humlíčková, H., & Hubinger, V. (2000). Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  • Lévi-Strauss, C., & Vacek, J. (2007). Strukturální antropologie - dvě. Praha: Argo.
  • LUHMANN, N. 2006 Sociální systémy. Praha: CDK (459-492)..
  • MALINOWSKI, B. 2007 Sex a represe v divošské společnosti. Praha: SLON..
  • Mannheim, K. 1991. Ideologie a utopie. Bratislava: Archa.(298-317)..
  • MAUSS, M. 1999 Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha: SLON..
  • MERTON, R. K. 2000 Studie ze sociologické teorie. Praha: SLON (116-132, 196-220)..
  • Parsons, T. 1962 Mládež v moderních společnostech. Mládež ve struktuře moderní společnosti. In FREIOVÁ, E., ŠIKLOVÁ, J. 1968 Překlady z prací západoevropských sociologů k problematice sociologie mládeže. Praha: Socialistická akademie, s. 41-82..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie maior (2019) Kategorie: Sociální vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie minor (2019) Kategorie: Sociální vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie maior (2024) Kategorie: Sociální vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie minor (2024) Kategorie: Sociální vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -