Předmět: Design kvalitativního výzkumu a sběr kvalitativních dat

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Design kvalitativního výzkumu a sběr kvalitativních dat
Kód předmětu KSA/SDKV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubátová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Kvalitativní výzkumný design versus design kvantitativní. 2) Historické, filozofické a teoretické kořeny kvalitativního výzkumného přístupu. Hlavní kroky v kvalitativním výzkumu - fáze a jejich plánování. Typy výzkumů. 3) Role teoretických konceptů, teorií a konceptů v kvalitativním výzkumu. Stanovení tématu, problému a cíle výzkumu. 4) Výzkumné otázky, výzkumný terén, výzkumný vzorek, techniky sběru dat a jejich příprava. 5) Kritéria kvality kvalitativního výzkumu. Kritika kvalitativního výzkumného přístupu. 6) Role a pozice výzkumníka, etické otázky kvalitativního výzkumu. 7) Návrh projektu kvalitativního výzkumu I: Téma, výzkumný problém, cíl. Klíčové teoretické koncepty, teoretický kontext výzkumu. 8) Návrh projektu kvalitativního výzkumu II: Výzkumné otázky, volba terénu a vzorku, volba techniky sběru dat, příprava techniky sběru dat. 9) Sběr dat v terénu 10) Sběr dat v terénu 11) Sběr dat v terénu 12) Reflexe sběru dat v terénu 13) Prezentace projektů kvalitativního výzkumu

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studenti si osvojí logiku kvalitativního výzkumu, jeho možnosti a limity, principy přípravy a realizace, a to v kontrastu ke kvantitativnímu výzkumu. Studenti porozumí kvalitativnímu výzkumnému designu a možnostem jeho užití. Naučí se (v týmu) vytvořit projekt kvalitativního výzkumu: stanovit téma, problém a cíl výzkumu, výzkumné otázky, zvolit terén výzkumu, vytvořit výzkumný vzorek, zvolit techniku sběru dat a použít ji. Dokážou tak aplikovat získané znalosti na řešení konkrétní výzkumné úlohy, zhodnotit adekvátnost zvolené strategie, posoudit validitu, reliabilitu a možnosti zobecnění.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Ústní zkouška: obhajoba projektu kvalitativního výzkumu a sběru dat
Doporučená literatura
  • Miovský, M.:. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.. Praha, Grada.
  • ATKINSON, P. (2015). For Ethnography.. London: SAGE.
  • Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford ; New York : Oxford University Press.
  • Corbin, J. M., Strauss, A. L., & Ježek, S. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.
  • Denzin, N., & Lincoln, Y. (2011). The SAGE handbook of qualitative research (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE..
  • Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
  • Majerová, V., Majer, E. (2003). Kvalitativní výzkum v sociologii venkova a zemědělství.. Praha: Credit.
  • Mišovič, J. (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • Punch. K. (2015). Úspěšný návrh výzkumu.. Praha: Portál.
  • Silverman, D. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum.. Bratislava: Pegas.
  • ŠEĎOVÁ, K. - ŠVAŘÍČEK, R. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
  • TRAVERS, M. (2001). Qualitative Research through Case Studies.. London: SAGE.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociálněvědní analytik (2023) Kategorie: Sociální vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní