Course: Sociology of Education

» List of faculties » FIF » KSA
Course title Sociology of Education
Course code KSA/SCGVD
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
1. Institutional influences on education 2. Education and training 3. Sociology of education as a discipline 4. Durkheim and sociology of education 5. Paradigms of sociology, position of education and training in them 6. Functions of education and school 7. Cultural dimensions of education 8. Education as symbolic violence 9. Social and cultural reproduction: structural approach 10. Social and cultural reproduction: cultural approach 11. Sociology of education and educational policy 12. Research and education policy

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
The aim of the course is to provide students with the ability to characterize education through the lens of sociology of education, to compare the positives and negatives of education in society.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Mark, Written exam

Recommended literature
  • Ballantine, J. H., Hammack, F. M., Stuber, J. (2017). The sociology of education : a systematic analysis. ew York ; and London : Routledge.
  • DOPITA, M. Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, s. 39-75, 105-125..
  • Hamplová, Dana a kol. (2018). Na vzdělání záleží : Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2011). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti: polemický spis. . Praha: SLON .
  • Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci.. Praha: SLON.
  • MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J. Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000. Sociologický časopis. 2003, roč. 39, č. 5, s. 625-652..
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha.
  • RABUŠICOVÁ, M. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: MU, 1991..
  • Sadovnik, A. R., Coughlan, R. W. (2016). Sociology of education : a critical reader. New York: Routledge.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester