Předmět: Sociologie výchovy

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Sociologie výchovy
Kód předmětu KSA/SCGVD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Institucionální vlivy na výchovu 2. Výchova a vzdělávání 3. Sociologie výchovy a vzdělávání jako oborová disciplína 4. Durkheim a sociologie výchovy 5. Paradigmata sociologie, pozice výchovy a vzdělávání v nich 6. Funkce vzdělávání a školy 7. Kulturní dimenze výchovy a vzdělávání 8. Výchova jako symbolické násilí 9. Sociální a kulturní reprodukce: strukturální přístup 10. Sociální a kulturní reprodukce: kulturální přístup 11. Sociologie výchovy a vzdělávání a vzdělávací politika 12. Výzkum a politika v oblasti vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili schopnost charakterizovat výchovu a vzdělávání optikou sociologie výchovy, srovnat pozitiva a negativa výchovy a vzdělávání ve společnosti.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Doporučená literatura
  • Ballantine, J. H., Hammack, F. M., Stuber, J. (2017). The sociology of education : a systematic analysis. ew York ; and London : Routledge.
  • DOPITA, M. Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, s. 39-75, 105-125..
  • Hamplová, Dana a kol. (2018). Na vzdělání záleží : Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2011). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti: polemický spis. . Praha: SLON .
  • Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci.. Praha: SLON.
  • MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J. Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000. Sociologický časopis. 2003, roč. 39, č. 5, s. 625-652..
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha.
  • RABUŠICOVÁ, M. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: MU, 1991..
  • Sadovnik, A. R., Coughlan, R. W. (2016). Sociology of education : a critical reader. New York: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr