Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální andragogika, vymezení předmětu, metody zkoumání. 2. Cíle a obsah sociální andragogiky. 3. Funkce sociální andragogiky. 4. Metody sociální andragogiky. 5. Osobnost sociálního andragoga. 6. Uplatnění poznatků sociální andragogiky v sociální práci s nositeli zdravotního postižení. 7. Uplatnění poznatků sociální andragogiky v sociální práci s nositeli duševní poruchy. 8. Uplatnění poznatků sociální andragogiky v sociální práci s lidmi bez domova. 9. Uplatnění poznatků sociální andragogiky v sociální práci s jedinci ve výkonu trestu. 10. Uplatnění poznatků sociální andragogiky v sociální práci s příslušníky etnických menšin. 11. Uplatnění poznatků sociální andragogiky v sociální práci s rodinou. 12. Uplatnění poznatků sociální andragogiky v sociální práci se seniory.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je představit studentům předmět a obsah sociální andragogiky, a to v kontextu andragogiky jako vědy, pole praxe i studijního oboru. Studenti budou seznámeni s hlavními cílovými skupinami sociální práce a se strategiemi andragogického působení na tyto objekty andragogického působení. Smyslem je poukázat na křehké členy moderní společnosti a na specifika, která vyžaduje přístup k nim.
Student zná základní vymezení sociální andragogiky a dokáže o něm kriticky diskutovat. Student umí popsat postavení sociální andragogiky v rámci integrální andragogiky. Student chokáže vyjmenovat a stručně popsat hlavní charakteristiky cílových skupin sociální andragogiky. Student dokáže navrhnout nástroje andragogického působení na tyto cílové skupiny.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se, že student je seznámen s andragogikou jako vědou, polem praxe a studijní disciplínou. Zná charakteristiky cílové skupiny andragogického působení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Podmínkou udělení atestace je: - povinná prezenční účast na semináři, povolená absence max. 25 % výuky. V případě absence v rozsahu 50 % budou zadány náhradní úkoly s náročností 4 hodiny zpracování; - odevzdání písemné práce v rozsahu 5 normostran. Cílem je prokázat tvůrčím způsobem schopnost aplikovat poznatky sociální andragogiky na práci s vybranou skupinou klientů v sociální práci. Maximálně 3 normostrany textu mohou obsahovat popis cílové skupiny čerpaný z převzatých informačních, řádně odkázaných zdrojů. Minimálně dvě normostrany textu mají prokázat schopnost studenta aplikovat nabyté znalosti o cílové skupině do náčtru strategie edukační práce s cílovou skupinou, nebo do projektu edukační práce s cílovou skupinou v akčním poli andragogiky. Text prochází antiplagovou kontrolou, musí být řádně odkazován.
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, M. (2001). Andragogika: filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia.
-
Beneš, M. (2014). Andragogika. Praha: Grada.
-
HATÁR, C. (2009). Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca : teoretické, profesijné a vzťahové reflexie.. Praha : Česká andragogická společnost.
-
Palán, Z. (2002). Výkladový slovník: lidské zdroje : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Praha: Academia.
|