Předmět: Řízení pedagogického procesu

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Řízení pedagogického procesu
Kód předmětu KSA/RPP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Koncepce vzdělávání a řízení pedagogického procesu a rozvoje vzdělávací instituce. Alternativní vzdělávací koncepce. Koncepce pedagogické práce v kurikulu, regulativech, tradicích apod. vzdělávacích institucí. 2. Soudobé teorie vzdělávání a jejich význam pro řízení pedagogického procesu. Hodnoty ve vzdělávání. Pedagogický výzkum a jeho vztah k řízení pedagogického procesu (aktuální témata, zjištění apod.) 3. Dítě i dospělý jako aktér pedagogického procesu, jejich specifika (současné přístupy ke vzdělávání dětí, dospělých, kritéria kvality vzdělávání dětí, dospělých v pojetí dokumentů vzdělávací politiky České republiky a Evropské unie). 4. Vzdělávací potřeby a možnosti jejich naplňování. Analýza vzdělávacích potřeb jako východisko pro tvorbu vzdělávacího programu: příklady v různých vzdělávacích institucích. Speciální vzdělávací potřeby v kontextu řízení pedagogického procesu. 5. Formální a neformální vzdělávání, učení. Sociální partneři a aktéři vzdělávací instituce. 6. Cíle a kompetence vzdělávání v závislosti na daném společenském kontextu (podmínkách), pyramida cílů vzdělávání, funkce, struktura a taxonomie výukových cílů. Klíčové kompetence. 7. Tvorba kurikula, projektování vzdělávací akce. Didaktické zásady. Metody, formy vzdělávání. Ověřování výsledků vzdělávání. Právní otázky vzdělávací akce. Rozpočet vzdělávací akce. 8. Kurikulum a obsah vzdělávání: systém a pojetí kurikulárních dokumentů v ČR, komponenty a struktura kurikulárních dokumentů. Učivo. Inovace kurikula. Kurikulum v neformálním vzdělávání. 9. Profesionalita vzdělavatele/učitele, profesní rozvoj, profesní etika. Faktory ovlivňující průběh vzdělávání, etické otázky řízení pedagogického procesu. 10. Principy přípravy a vhodnost použití ústního a písemného dotazování, dotazníků jako evaluačních metod při řízení pedagogického procesu ve vzdělávacích institucích. 11. Principy přípravy a vhodnost použití pozorování, hospitací a analýzy dokumentů jako evaluačních metod při řízení pedagogického procesu ve vzdělávacích institucích. 12. Hodnocení výsledků vzdělávání ve vzdělávacích institucích: možnosti a limity zjišťování výsledků vzdělávání na různých úrovních. Principy přípravy a vhodnost použití zkoušení (ústního, písemného) a didaktických testů.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem je úspěšné složení státní závěrečné zkoušky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr