Vyučující
|
-
Mentel Andrej, Mgr. PhD.
-
Bubík Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Muczková Markéta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Problematika evolučního vývoje kognitivních kapacit moderního člověka; 2. Doklady raných forem symbolicko-náboženského myšlení a jednání v mladém paleolitu, vč. problematiky neandertálců; 3. Otázka loveckých kultů a "šamanismu" v mladém paleolitu (nástěnné malby, symbolika pohřbívání); 4. Náboženské systémy evropského mezolitu a problematika subrecentních sibiřských analogií; 5. Kognitivní a náboženské aspekty přechodu k zemědělskému způsobu života; 6. Vyspělé formy neolitických symbolicko-náboženských systémů; 7. Teorie "indoevropského" vlivu pasteveckých společností v eneolitu a rozvoj polyteismu; 8. Rozvinutá polyteistická náboženství doby bronzové; 9. Protohistorické náboženské systémy doby železné (Keltové, Germáni, Slované) 10. Problematika raného křesťanství v Čechách a na Moravě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
V rámci kurzu se studenti seznámí se základními teoriemi vzniku a vývoje náboženského myšlení, a to prostřednictvím aplikace těchto teorií na konkrétní případové studie. Časový záběr kurzu bude postihovat období od paleolitu (vznikání základních fenoménů náboženského myšlení a jednání) do rané doby dějinné (rozvinutý polyteismus). Důraz bude kladen zejména na období "symbolické exploze" v mladém paleolitu, na období mezolitických lovců a sběračů Evropy, na období vzniku a rozvoje náboženských systémů prvních zemědělských společností Předního východu, Balkánu a Střední Evropy a konečně na období rozvoje polyteistických náboženských systémů (eneolit, doba bronzová a doba železná). Studenti budou seznámeni i se základními rysy obecné problematiky možností a omezení studia pravěkých náboženských systémů, které je založeno primárně na analýze a syntéze archeologických pramenů.
Absolvováním kurzu si student osvojí základní časovou osnovu ve vývoji náboženských forem různého typu a jejich materiální i zrekonstruovanou ideovou a rituální náplň. Bude si vědom metodologických a teoretických obtíží studia pravěkých náboženství; bude si vědom základních možných postupů při případném vlastním dalším bádání v této problematice.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Pravidelná docházka do výuky (90 %). Kurz bude ukončen ústní zkouškou.
|
Doporučená literatura
|
-
BAILEY, G. N. - SPIKINS, P. (Eds.):. Mesolithic Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2008..
-
BOYER, P.:. Religion Explained: The Evolutionary Origins of Religious Thought. New York: Basic Books, 2001..
-
CAUVIN, J.:. The Birth of Gods and the Origins of Agriculture. Cambridge: Cambridge University Press, 2000..
-
DRDA, P. - RYBOVÁ, A.:. Keltové a Čechy. Praha: Academia, 2002..
-
GIMBUTAS, M.:. The Goddness and Gods of Old Europe. Berkeley: University of California Press, 1982..
-
HODDER, I. (Ed.):. Religion in the Emergence of Civilization: Çatalhöyük as a Case Study. Cambridge: Cambridge.
-
MITHEN, S.:. The Prehistory of the Mind: A Search for the Origins of Art, Science and Religion. London: Thames and.
-
NEUSTUPNÝ, E. (Ed.):. Archeologie pravěkých Čech 4, Eneolit. Praha: ARÚ AV ČR, 2008..
-
PODBORSKÝ, V.:. Náboženství pravěkých Evropanů. Brno: Masarykova Univerzita, 2006..
-
PRICE, N.:. The Viking Way: Religion and War in Late Iron Age Scandinavia. Uppsala: Department of Archaeology and.
|