Vyučující
|
-
Musilová Alice, Mgr.
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Opěrné disciplíny sociální práce s rodinou. Demografická, sociologická a psychologická data jako zdroj poznání v sociální práci s rodinou stejně jako jejích metod a technik. Právní disciplíny a aktuální legislativa vztahující se k sociální práci s rodinou. 2. Komplexní pohled na rodinu, aktuální trendy. 3. Rodina a její funkce v současné společnosti. Specifikace tradičních funkcí rodiny a jejich proměn až do současnosti. Charakteristika hlavních funkcí, které rodiny plní vůči svým členům, funkcí sloužících k udržení rodinného systému a funkcí ve společnosti. Perspektiva rodiny a jejích funkcí do budoucna. 4. Krize rodiny a alternativy k rodinnému soužití. Vymezení problému krize rodiny v nehodnotícím a obecném slova smyslu a ve vztahu k proměnám jednotlivých funkcí. Aspekty krize rodiny a jednotlivé úhly pohledu na ně. Možnosti řešení krize a stabilizace rodiny jako základní socializační jednotky společnosti. 5. Alternativní formy mezilidského soužití přebírající některé funkce tradiční rodiny. 6. Rozvody a rozvodovost. Rozvody a rozvodovost z hlediska aktuální legislativy, demografických dat a společenských trendů. Sociální a psychologické aspekty rozvodu, důsledky pro rodinný systém a jeho prvky. 7. Sériová monogamie a opakovaná manželství, složené rodiny. 8. Péče o ohrožené děti v České republice Aktuální legislativa a institucionální ukotvení péče o ohrožené děti, základní etické okruhy otázek této péče. Perspektivy péče o ohrožené děti, spolupracující instituce a organizace, mezioborová spolupráce. 9. Senior v rodině. Potřeby seniora v rámci rodinného systému. Prarodičovská role. Syndrom týraného, z neužívaného a zanedbávaného seniora (EAN). Formy a symptomy EAN, možnosti intervence. 10. Specifické metody a techniky práce s rodinou. Aktuální trendy v sociální práci s rodinou. Aplikace jednotlivých metod a technik sociální práce na prostředí rodiny jako sociální skupiny. Systemické přístupy a krátká terapie zaměřená na řešení. Narativní terapie a zázračná otázka. 11. Efektivní komunikace v sociální práci s rodinou. Komunikace sociálního pracovníka jednotlivými členy rodiny, komunikace sociálního pracovníka s rodinou jako celkem. Komunikační bariéry, jejich překonávání. Efektivní komunikace. 12. Sanace rodiny. Smysl a význam sanace rodiny, principy sanace rodiny. Legislativní a institucionální zázemí sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Limity sanace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními principy, zásadami a strategiemi sociální práce s rodinou. Studenti se seznámí s opěrnými disciplínami sociální práce s rodinou v podobě jejich poznatkové soustavy. Naučí se pracovat s daty mj. sociologickými, psychologickými a demografickými, která mají vůči metodám a technikám sociální práce s rodinou vysokou výpovědní hodnotu. Osvojí si zásady metod a technik sociální práce aplikovaných na rodinu jako malou sociální skupinu, systém a instituci.
Student/ka pojmenuje hlavní aktuální problémy v rodině jako instituci či systému. Student/ka se orientuje v aktuálních trendech metod a technik sociální práce s rodinou. Student/ka umí vysvětlit problematiku sanace rodiny v širokém kontextu. Student/ka umí interpretovat demografická a sociologická data vázaná k problematice rodiny. Student/ka dokáže erudovaně vysvětlit problematiku krize současné rodiny a její alternativy. Student/ka dovede efektivně vybírat z palety metod a technik práce s rodinou. Student/ka umí posoudit vhodnost jednotlivých přístupů v sociální práci s rodinou. Student/ka umí delegovat rodinu v problémové situaci k dalším formám pomoci. Student/ka dokáže navrhnout efektivní postup práce s problémovým rodinným systémem. Student/ka se umí orientovat a využívat systém podpůrných služeb pro rodiny. Student/ka umí argumentovat limity sociální práce s rodinou.
|
Předpoklady
|
KSA/TMSP1, KSA/TMSP2, KSA/SPL1, KSA/SPL2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
K úspěšnému vykonání kolokvia je nezbytná aktivní účast na výuce a zpracování zadaného korespondenčního úkolu.
|
Doporučená literatura
|
-
MATOUŠEK, O. (1993). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Slon.
-
MAT2J4EK, Z. (1994). O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Rádci pro rodiče a vychovatele.. Praha.
-
Možný, I. Moderní rodina. Mýty a skutečnost. Brno: Blok, 1990..
-
Musilová, Alice. Sociální práce s rodinou. Olomouc: UP, 2002..
-
Singly, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999..
|