Vyučující
|
-
Havelka Rudolf, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
. Nástin vývoje "animistického" typu religiozity v pravěku; 2. Konstitutivní fenomény "animistického" typu religiozity: specifický způsob percepce životního prostředí a princip reciprocity; duchovní postavení zvířat; typické formy postulovaných nadpřirozených činitelů; role a význam náboženských specialistů (obětník, šaman); typologie a význam posvátných míst; principy a formy rituálního chování; 3. Případové studie náboženských systémů dílčích etnik podané v různých metodologických rámcích předních badatelů: Sibiř, tradiční etnografické přístupy (Xenofontov, Mitusová, Lehtisalo, Karjalainen, Pantikäinen) a moderní kulturně antropologické přístupy (Willerslev, Vitebsky, Leete, Golovnev, Brandišauskas); Severní Amerika, počátky etnografických studií (Steward, Boas) a směřování ke kulturně-ekologickému zaměření (Nelson, Ingold, Fienup-Riordan, Tanner) 4. Problematika náboženství a kulturní identity autochtonních národů cirkumpolárních oblastí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
V úvodu do kurzu bude stručně nastíněn prehistorický a protohistorický vývoj "animistického" typu religiozity. V další části kurzu budou analyzovány konstitutivní fenomény typické pro náboženské systémy lovecko-sběračských a pasteveckých autochtonních obyvatel severní hemisféry. Druhá polovina kurzu bude věnována dílčím případovým studiím daných kulturních okruhů, prezentovaných na základě teoretických a metodologických přístupů předních etnografů, kulturních antropologů a religionistů. Závěr kurzu bude věnován problematice etiky výzkumu v této oblasti a problematice náboženství a kulturní identity současných autochtonních národů. Absolvováním kurzu si student osvojí vědomosti o hlavních principech "animistického" typu religiozity, bude disponovat konkrétními znalostmi z prostředí několika vybraných etnik a současně bude seznámen s historií a současným stavem bádání v této oblasti, vč. teoretických metodologických doporučení pro případný vlastní terénní výzkum.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Studium literatury v cizím jazyce (anglicky, případně rusky)
|
Doporučená literatura
|
-
Berkes, F.:. Sacred Ecology. Traditional Ecological Knowledge and Resource Management. Philadelphia: Taylor and.
-
Brandišauskas, D.:. Leaving footprints in the taiga: luck, spirits and ambivalce among among the Siberian Orochen.
-
Ellen, R.:. Environment, Subsistence and System: The Ecology of Small-Scale Social Formations. Cambridge: Cambridge.
-
Hultkrantz, A.:. Domorodá náboženství Severní Ameriky: Síla vizí a plodnosti. Praha: Prostor, 1998..
-
Ingold, T.:. The appropriation of nature. Iowa City: University of Iowa Press, 1987..
-
Ingold, T.:. The Perception of the Environment: Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. London: Routledge, 2000..
-
Karjalainen, F. K.:. Religija jugorskich narodov II. Tomsk: Izdavatelstvo Tomskovo universiteta, 1995 [1922]..
-
Nelson, R. K.:. Make Prayers to the Raven. A Koyukon View of the Northern Forest. Chicago: University of Chicago.
-
Pantikäinen, J. Y. (Ed.):. Shamanism and Northern Ecology. Berlin: Mouton de Gruyter, 1996..
-
Siikalová, A. L.:. The rite technique of the Siberian shaman. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia, 1987..
-
Tanner, A.:. Bringing Home Animals: Religious Ideology and Mode of Production of the Mistassini Cree Hunters,.
-
Vitebsky, P.:. The Reindeer People: Living with Animals and Spirits in Siberia. Boston: A Mariner Book, 2006..
-
Willerslev, R.:. Soul Hunters: Hunting, Animism, and Personhood among the Siberian Yukaghirs. Berkeley: University.
-
Xenofontov, G.:. Sibiřští šamani a jejich ústní tradice. Argo, 2001..
|