Vyučující
|
-
Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do problematiky, vymezení základních pojmů a aspektů - okruh zdraví. Definice pojmů zdraví; prevence (= udržování zdraví), primární, sekundární a terciální prevence; zdravotnictví (= systém péče o zdraví), zásady péče o zdraví, podpora zdraví, pocit osobní pohody a zdravý životní styl. 2. Uvedení do problematiky, vymezení základních pojmů a aspektů - okruh nemoci. Akutní a chronická nemoc; handicap, invalidita, křehkost a zranitelnost; sociálně stigmatizující nemoci. Komprehenzivní rehabilitace. 3. Reflexe problematiky zdraví, nemoci a medicíny v různých disciplínách. Anatomie, somatologie, fyziologie a patofyziologie, hygiena a epidemiologie; psychiatrie; psychosomatická medicína; sociologie zdraví, nemoci a medicíny; sociální lékařství, public health, sociální pediatrie; klinická psychologie, psychologie zdraví a nemoci. 4. Přístupy k problematice zdraví a nemoci. Biomedicínský (medicínský) přístup k problematice zdraví a nemoci. Psychologický přístup k problematice zdraví a nemoci. Sociologický přístup k problematice zdraví a nemoci. Bio-psycho-sociální-spirituální model. 5. Pacient a jeho nemoc v interakčním poli. Autoplastický obraz nemoci; psychologické aspekty léčení. Iatrogenie, sororigenie, placebo reakce, kompliance a non-kompliance. Význam sociální opory ve zdraví a nemoci. Sociální opora, formální a neformální pomoc v náročné životní situaci, svépomocné skupiny a organizace. 6. Fáze nemoci a vyrovnávání se s nemocí. Základní fáze nemoci ze sociologického hlediska; stupně vyhledávání pomoci. 7. Sociální vztahy v léčebném procesu. Vztahy mezi jedincem a institucí, vztahy mezi jedinci navzájem, vztahy mezi institucemi navzájem. 8. Specifika nemocí a poruch zdravotního stavu v různých věkových obdobích. Choroby v dětském věku, léčba, prevence, sociální aspekty (důsledky); nemoci v období adolescence, zdravotní a sociální aspekty nemocí v období adolescence; nemoci v produktivním věku a jejich sociální důsledky pro jedince a celý rodinný systém; specifika nemocí v postproduktivním věku, zdravotní a sociální aspekty nemocí v postproduktivním věku; geriatrický pacient. 9. Handicap, invalidita, chronická a nevyléčitelná onemocnění. Příčiny vzniku, typologie, vyrovnávání se s handicapem, zdravotní a sociální důsledky handicapu. Psychologie handicapu. Zvláštnosti komunikace s handicapovanými klienty. 10. Legislativní a etické souvislosti péče o zdraví. Práva a povinnosti pacienta a pracovníků ve zdravotnictví, informovaný souhlas, ochrana osobních dat, problematika sdělení pravdy na nemocničním lůžku, práva ženy a dítěte, etické problémy v geriatrii, etické problémy umírání a smrti, ochrana práv a důstojnosti nevyléčitelně nemocných a umírajících, chyby, mýty a omyly v lékařské etice. 11. Thanatologie. Problematika umírání a smrti - modely umírání, fáze umírání, doprovázení umírajících pacientů, euthanasie. Problematika truchlení a péče o pozůstalé. 12. První pomoc. Zásady a principy laické první pomoci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Disciplína seznamuje studenty s vybranými aspekty zdraví a nemoci, se společenskou úlohou sektoru zdravotnictví a postavením nemocného v rodině, ve společnosti a v léčebných institucích. Důraz je kladen na postihnutí jedince jako bio-psycho-sociální entity v situaci zdraví a nemoci, k jakým změnám dochází u pacienta v situaci nemoci, nakolik se mění nejen jejich zdravotní stav, ale i psychika, sociální situace doma a v zaměstnání.
Student: - se orientuje v základní lékařské terminologii, - má základní znalosti z problematiky zdraví a nemoci, - zná determinanty ovlivňující zdravotní stav člověka, - má znalosti o vzniku nejčastěji se vyskytujících chorob, jejich projevech, sociálních důsledcích a prevenci, - má teoretické znalosti ze základů první pomoci. Student: - umí navrhnout vhodná řešení sociální situace ve spojení se zdravotním stavem klienta, - umí navrhovat vhodná preventivní opatření, - umí poskytnout laickou první pomoc, - umí poradit v oblasti zdravého životního stylu, - umí využívat získané poznatky k udržení a obnově zdraví vlastního i svých klientů, - dokáže poskytnout konkrétní radu a podporu nemocnému klientovi i jeho okolí, - umí poradit, kde vyhledat příslušnou zdravotnickou odbornou pomoc. Cílem kurzu je poskytnout studentům znalosti potřebné pro posouzení sociálních problémů klientů, které mohou mít zdravotní příčiny, i situací, kdy sociální podmínky jsou jedním z faktorů napomáhajících vzniku nemoci, pochopení jejich specifické situace a taktéž uvědomění si zvláštností komunikace s těmito typy klientů, vč. nácviku této komunikace.
|
Předpoklady
|
KSA/ZSCG, KSA/ZPSY, KSA/FESP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
K udělení zápočtu je nezbytné: - splnění písemného testu, ověřujícího v kurzu nabyté znalosti; - aktivní účast na průběžném tutoriálu, což předpokládá splnění všech úkolů k zamyšlení a úkolů k textu uvedených ve studijní opoře. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke kolokviu. Kolokvium probíhá formou diskuse v malé skupině studentů.
|
Doporučená literatura
|
-
speciálně vytvořený základní studijní text pro kombinované studium oboru Sociální práce: - Kubíčková, Naděžda. Sociologie zdraví, nemoci a medicíny. Olomouc: UP, 2001. odborná literatura: Bartlová, S. Některé sociologické aspekty pacienta. Brno, 1988. Blažek, Olmrová. Krása a bolest. Praha: Panorama, 1970. Blumental - Barby, K. a kol. Kapitoly z thanatologie. Praha: Avicenum, 1978. Engelhardt, K., Wirth, A., Kindermann, L. Kranke im Krankenhaus. Stuttgart, 1973. Gladkij, I. Propedeutika sociálního lékařství I. Olomouc: UP, 1991. Haškovcová, H. Fenomén stáří. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. Haškovcová, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2002. Haškovcová, H. Práva pacientů. Havířov: Nakladatelství A. Krtilové, 1996. Haškovcová, H. Rub života - líc smrti. Praha: Orbis, 1975. Haškovcová, H. Spoutaný život. Praha: Panorama, 1985. Haškovcová, H. Thanatologie. Nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. Honzák, R. I v nemoci si buď přítelem. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1989. Kapr, J., Müller, Č. Kniha o nemoci. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1986. kol. Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994 Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. Křivohlavý, J. Křesťanská péče o nemocné. Praha: Advent 1991. Kubíčková, N. Zármutek a pomoc pozůstalým. 1. vyd. Praha: ISV, 2001. Mohapl, P. Úvod do psychologie nemoci a zdraví. Olomouc: UP, 1992. Pflanz, M. Medizinsoziologie. In: König, R. (Hrsg.): Handbuch der empirischen Sozialforschung. 2. Aufl. Stuttgart: F. Enke, 1979. Siegrist, J. Medizinische Soziologie. München: Urban & Schwarzenberg, 1995. Staňková, M. Teorie ošetřování nemocných. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1978. Staňková, M., Šináglová, E. Význam spolupráce mezi sestrou a rodinou v průběhu hospitalizace. Příspěvek z konference "Sestra a rodina nemocného" pořádané IDV PZ v Brně, 14. května 1994. Svatošová, M. Hospice a umění doprovázet. 1. vyd. Praha: ECCE HOMO, 1995. Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada, 2001. .
-
Haškovcová, H. (2002). Lékařská etika. Praha: Galén.
-
kol. Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997..
-
Kubíčková, Naděžda. Sociologie zdraví, nemoci a medicíny. Olomouc: UP, 2001..
-
Mohapl, P. (1992). Úvod do psychologie nemoci a zdraví. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
ŠPATENKOVÁ, N. (2013). Problémy zdraví a nemoci pro sociální pracovníky. Olomouc.
|