Vyučující
|
-
Šotola Jaroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Identita Kdo jsem já, a kdo jsou lidé okolo? Práce s kategoriemi, jako jsou skupina, etnicita nebo identita. Co tvoří naši identitu a jakou roli hraje naše identita ve styku s ostatními. Do jakých skupin patříme a co to pro nás znamená. Společnost Jak funguje integrace do společnosti? Co je to norma, jak se tvoří a funguje, jak jsou vnímány odlišnosti od normy a proč? Nový přístup pro práci s fyzickou a kulturní odlišností. Jak vzniká a jak se projevuje ve společnosti moc? Postavení jedince ve společnosti. Vztahy ve společnosti Jak funguje ve společnosti nerovnost. Jak vzniká a jak se projevuje neférové jednání vůči někomu ? zkoumání těchto situací a hledání cest, jak s nimi nakládat. Vědomá práce s předsudky. Způsob vedení semináře: 5 x bloková výuka Formou vzdělávacích aktivit ? her, nejčastěji diskuzních a simulačních. Každá aktivita bude následně rozebrána a bude se zkoumat, jak se téma, které jsme v aktivitě prožili a otevřeli, projevuje v reálném světě ? v našem životě, ve společnosti. Výuka bude tedy postavena na aktivitě lektora i účastníků. Bude respektován princip dobrovolnosti ? některé z aktivit se dotýkají tématu identity a osobních zážitků, pokud by byla některá z aktivit pro někoho problematická a nepříjemná, bude možné se aktivity účastnit jako pozorovatel.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Obecně: získat porozumění tomu, jak funguje člověk ve společnosti. Jak funguje společnost a jak ji lze aktivně ovlivňovat. Pro všechny, kteří by v budoucnu rádi pracovali s lidmi. Např. antropolog či sociolog může na základě přístupu anti-bias vzdělávat sociální pracovníky, zaměstnance úřadů, policisty? Pro budoucí vzdělavatele ? pedagogy ve školách, v neformálním vzdělávání apod.: jak tato v současnosti velmi důležitá témata identity a fungování společnosti začlenit do vzdělávání ? jak vést aktivity, jak vést reflexi, pracovat se skupinou. Pro výzkumníky, kteří vstupují do různých společenských skupin a chtějí porozumět jejich fungování.
Edukovat studenty k zvládnutí role lektorů multikulturních workshopů. Studenti se orientují v problematice předsudků, diskriminace a integrace, diskutují rizika xenofobního a stereotypního způsobu uvažování, hodnotí význam tolerance v soužití odlišných sociálních a etnických skupin a aplikují postupy vedoucí k prevenci předsudků a xenofobního uvažování.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta
Podmínky pro zakončení předmětu - aktivní účast na výuce (max. 1 absence) - plnění praktických úkolů mezi jednotlivými bloky - na závěrečném bloku každý student odprerezentuje na konkrétních příkladech jedno z témat, které bude v kurzu probíháno, a jeho přesah do reality
|
Doporučená literatura
|
-
CÍLKOVÁ, E. - SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007..
-
ERIKSEN, Th. H. Antropologie multikulturních společností, Praha: Portál 2007..
-
GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: MU, 2008..
-
KOCOUREK, J. - PECHOVÁ, E. [eds.]. S vietnamskými dětmi na českých školách. Praha: H+H, 2006..
-
MOREE, D. a kol. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008..
-
MORVAYOVÁ, P. - MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009..
-
PREISSOVÁ KREJČÍ, A. - CICHÁ, M. - GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus. Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: UP, 2012..
-
PREISSOVÁ KREJČÍ, A. - ŠOTOLA, J. (eds.). Metodika pro realizaci multikulturní výchovy formou zážitkové pedagogiky. Olomouc: UP, 2012..
-
PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Prevence rasismu a xenofobie na ZŠ a SŠ pomocí protipředsudkových workshopů.In MÁTEL, A. - JENECHOVÁ, L. - ROMAN, L. (eds.) Sociálna patológia a intervencia sociálnej práce. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava: VŠZaSP sv. Alzbety, 2011. s. 406-417. ISBN 978-80-8132-018-7..
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006..
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001..
-
SARTORI, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Esej o multietnické společnosti. Praha: Dokořán, 2005..
-
STUDÍK, P. - TEPLÍK, T. Vietnam, země rozmachu - země příležitostí. Praha, 2006..
-
ŠIŠKOVÁ, T. et al. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998..
-
ŠVINGALOVÁ, D. Úvod do multikulturní výchovy. Liberec: LRS, 2007..
-
VALACHOVÁ, D. Povedzme to farbami: multikultúrna výchova a jej možnosti vo výtvarnej výchove. Brno: Tribun EU, 2009..
|