Předmět: Poradenský vztah

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Poradenský vztah
Kód předmětu KSA/PVZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Poradenský proces. 2. Poradenský vztah. 3. Role poradce v poradenském procesu. 4. Role klienta v poradenském procesu. 5. Transakční analýza. 6. Komunikace. 7. Techniky aktivního naslouchání. 8. Nácvik technik aktivního naslouchání. 9. Jednání s klientem v problémové situaci. 10. Typy problémových situací. 11. Strategie jednání užívané v poradenské interakci. 12. Nácvik asertivního jednání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz by měl v ideálním případě studentům strukturovat poradenský proces jako specifický druh mezilidské interakce v pomáhajících profesích. Směřuje k odhalení jednotlivých zákonitostí poradenského procesu, jejichž znalost je nutným předpokladem případných intencionálních zásahů v žádoucím směru. Budou naznačeny bariéry komunikace a možné cesty vedoucí k odstraňování těchto překážek. Budou představeny nezbytné podmínky k vytvoření efektivního poradenského vztahu mezi pomáhajícím a jeho klientem. Výuka zahrnuje nejen výklad, ale i nácvik a navazující diskuse.

Předpoklady
Základní orientace v akčním poli andragogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Aktivní účast na semináři. Povinná prezenční účast minimálně 75 %. Student musí zpracovat úkol v minimálním rozsahu tří normostran. Práce bude autorem prezentována v rámci kurzu. Od studenta se očekává vypracování případové studie týkající se osobní zkušenosti studenta s komunikačním partnerem v problémové situaci. Případová studie se zaměří na okolnosti vzniku a trvání (případně též ukončení) této problémové situace.
Doporučená literatura
  • BERNE, E. (2002). Jak si lidé hrají.. Praha.
  • Berne, E. (1997). Transakční analýza životních scénářů. Praha NLN.
  • Gabura, J., & Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2002). Konflikty mezi lidmi.. Praha.
  • Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
  • WATZLAWICK, P., BAVELASOVÁ, J. B., JACKSON, D. D. Pragmatika lidské komunikace. 2. vyd. Brno-Veveří: NEWTON Books 2011. 283 s. ISBN 978-80-87325-00-1..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (2016) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -