Předmět: Poradenský vztah

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Poradenský vztah
Kód předmětu KSA/PVAPM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vávrová Petra, PhDr.
  • Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Poradenský proces. Vymezení poradenských profesí. Druhy poradenství. Cíle poradenského procesu. Fáze poradenského procesu. Postavení klienta v poradenském procesu, postavení poradce v poradenském procesu. 2. Poradenský vztah. Budování poradenského vztahu. Bariéry vzniku účinného poradenského vztahu. Udržování poradenského vztahu. Ukončení poradenského vztahu. 3. Role poradce v poradenském procesu. Poradce jako ochránce. Poradce jako partner. Možnosti a meze působení poradce z role ochránce, možnosti a meze působení poradce z role partnera. Další možné role, které může zaujímat poradce v poradenském procesu. 4. Role klienta v poradenském procesu. Klient jako rodič, klient jako partner, klient jako dítě. Jednání s klientem jako rodičem v poradenském procesu, jednání s klientem jako dítětem v poradenském procesu. 5. Transakční analýza. Základní premisy transakční analýzy. Analýza struktury, analýza transakcí, analýza her. Možnosti a limity užívání transakční analýzy v poradenském procesu. 6. Komunikace. Vymezení komunikace, jako specifického druhu interakce. Efektivní komunikace, bariéry efektivní komunikace. Verbální komunikace, neverbální komunikace, paralingvistická komunikace. Typy otázek užívaných v komunikaci. Možnosti a limity užívání otázek uzavřených a otevřených, možnosti a limity užívání otázek přímých a nepřímých. 7. Techniky aktivního naslouchání. Přehled a užití jednotlivých technik aktivního naslouchání v rozhovoru s přihlédnutím na poradenský rozhovor. 8. Nácvik technik aktivního naslouchání. Užití technik aktivního naslouchání v situacích modelující reálný poradenský vztah. Identifikace bariér aktivního naslouchání. Identifikace facilitujících faktorů v případě užívání technik aktivního naslouchání. 9. Jednání s klientem v problémové situaci. Vymezení pojmu problémová situace. Podíl klienta na vzniku a trvání problémových situací, podíl poradce na vzniku a trvání problémových situací v poradenské činnosti. Možnosti transformování problémové situace v situaci neproblémovou. Dozvuky problémových situací. 10. Typy problémových situací. Vymezení obvyklých problémových situací vznikající v poradenském procesu s přihlédnutím na klientovo jednání. Přiléhavé strategie volené poradcem vůči vybraným postupům klienta. 11. Strategie jednání užívané v poradenské interakci. Asertivní jednání jako účinná varianta vůči nátlakovým a pasivně orientovaným strategiím. Přehled asertivních technik. Možnosti a meze užívání asertivních technik v poradenském procesu. 12. Nácvik asertivního jednání. Užití asertivních technik v situacích modelující reálný poradenský vztah.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz by měl v ideálním případě studentům strukturovat vybrané procesy mezilidské interakce, konkrétně pak procesy komunikace a pomoci a tak směřovat k odhalení jednotlivých zákonitostí, jejichž znalost je nutným předpokladem případných intencionálních zásahů do zmiňovaných procesů. Konkrétně budou naznačeny bariéry komunikace a pomoci, jako i možné cesty odstraňování těchto překážek. Výuka zahrnuje nejen výklad, ale i nácvik (včetně přímého sociálního učení) a navazující diskuse.
Student: - Definuje jednotlivé fáze poradenského procesu. - Vyjmenuje bariéry efektivní komunikace. - Vysvětlí limity využití jednotlivých asertivních technik. Student: - Dokáže aktivně vstupovat do sociální interakce a dokáže podporovat její pozitivní rysy. - Dokáže redukovat stresové faktory ve svém pracovním prostředí. - Dokáže omezovat vznik a tlumit průběh sociálních konfliktů. Student je způsobilý vstupovat do mezilidské interakce, ve které je schopen užívat adaptivních strategií jednání.
Předpoklady
KSA/ANSPM, KSA/UPPM, KSA/SOPPM, KSA/EFKPM, KSA/POPM

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Podmínkou udělení kolokvia je prezentace případové studie, jakož i aktivní účast v týmové práci. Kolokvium probíhá formou skupinové diskuse týkající se probíraných témat ve skupinách o pěti studentech.
Doporučená literatura
  • Birkenbihlová, V.F. Umění komunikace. Bratislava: Aktuell, 1999..
  • Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995..
  • Křivohlavý, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda.
  • Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha: SLON.
  • Watzlawick, P., Bavelasová, J. B., Jackson, D. D. (1999). Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr