Vyučující
|
-
Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
. Základní schéma tvorby vzdělávacího programu Programový cíl a specifické cíle, profil absolventa, výkonnostní mezera. Etapy tvorby vzdělávacího programu. 2. Zjišťování vzdělávacích potřeb Obecné pojetí, přístupy, zdroje a metody /techniky/ analytické činnosti, příprava a provádění analytické činnosti včetně formulace závěrů. Projekt zjišťování vzdělávacích potřeb. 3. Analýza souboru předpokládaných účastníků vzdělávání Homogenní a nehomogenní soubor účastníků vzdělávání a tvorba projektu vzdělávací akce. 4. Analýza realizačních možností zadavatele vzdělávání Limitující faktory: např. finance, čas, materiální podmínky, dostupnost kompetentních vzdělavatelů aj. 5. Formulace finálních výstupů vzdělávacího projektu v podobě programového cíle Programový cíl a vlastnosti výukových cílů, hierarchie jednotlivých úrovní cílů v projektu. 6. Operacionalizace programového cíle Rozpracování programového cíle v čase až na úroveň dílčích/specifických cílů jednotlivých učebních jednotek, případně i konkrétních úloh. 7. Konstrukce rámcové osnovy Stanovení způsobu ověření, zda bylo dosaženo specifických cílů, vymezení učiva, vymezení výchovně vzdělávacích strategií apod. 8. Určení podpůrného kurikula Studijní opory, vzdělávací pomůcky a prostředky aj. 9. Plán logistického zabezpečení akce Materiální, prostorové, finanční zabezpečení, doprava apod. 10. Pedagogická diagnostika Pozice a význam pedagogické diagnostiky při plánování a řízení výuky. 11. Diagnostika výsledků vzdělávání. Zkoušení, scénář ústní zkoušky, analýza výkonů studenta, didaktický test (tvorba a vyhodnocování testu), druhy testových úloh podle Byčkovského. 12. Hodnocení vzdělávání jako pevná součást projektu vzdělávací akce Úrovně hodnocení podle Kirkpatricka, využití zpětné vazby z hlediska kvality projektu i kvality realizace vzdělávací akce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je, aby účastníci studia získali poznatky o postupu tvorby projektu vzdělávací akce a na základě toho dokázali vytvořit projekt nejméně třídenní vzdělávací akce.
Student prokazuje - znalost pořadí kroků při tvorbě projektu vzdělávací akce, - znalost účelu a provádění analýzy vzdělávacích potřeb a analýzy souboru účastníků vzdělávání, - znalost významu výukových cílů jako základních stavebních jednotek vzdělávacího projektu, - znalost principu kongruence, - znalost faktorů, které mohou limitovat tvorbu projektu vzdělávací akce, - znalost základních metod a technik pedagogické diagnostiky, - znalost Kirkpatrickova modelu hodnocení vzdělávání. Student umí - rozlišit projekt analýzy vzdělávacích potřeb od projektu vzdělávací akce, - zakomponovat vyhodnocování vzdělávání do projektu vzdělávací akce, - pracovat s taxonomiemi výukových cílů ve prospěch konzistentnosti projektu vzdělávací akce, - vytvořit učební plán a osnovu vzdělávací akce, - odhadnout finanční náročnost projektované vzdělávací akce. Student je schopen - zpracovat strukturu projektu zaměřeného na zjišťování vzdělávacích potřeb, - zpracovat písemný projekt minimálně třídenní vzdělávací akce a zakomponovat do něj způsob hodnocení výsledků vzdělávání včetně příslušných technik hodnocení, - vyhodnotit účinnost projektu vzdělávací akce s využitím připraveného inventáře hodnotících kritérií.
|
Předpoklady
|
KSA/PVAE1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce je získání zápočtu, a to splněním korespondenčního úkolu - projektu vzdělávací akce. Zkouška probíhá formou obhajoby projektu a návazné ústní zkoušky na základě předem daných otázek.
|
Doporučená literatura
|
-
Kirkpatrick's learning and training evaluation theory. Dostupné na WWW: http://www.businessballs.com/kirkpatricklearningevaluationmodel.htm.
-
Vzdělávací program jako základní kategorie dalšího profesního vzdělávání (zavěšeno v UNIFORU)..
-
BARTÁK, J. Skryté bohatství firmy. PRAHA : Alfa Publishing, s.r.o., 2006..
-
Belcourt, M., Wright, P.C.:. (1998). Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. 1. vyd.. Praha.
-
COLLISON, CH., PARCEL, G. Knowledge management. Praha : Computer Press,a.s. , 2005..
-
ČEPELOVÁ, A., ŠAFRANOVÁ,Z. Hodnocení výsledků podnikového vzdělávání a Problémy hodnocení výsledů podnikového vzdělávání. Moderní řízení, 2007, č. 11, s. 34-37..
-
DVOŘÁKOVÁ, M. Úvod do evaluace ve vzdělávání dospělých. Olomouc: SDV FF UP, 2004..
-
HRONÍK, F. Hodnocení pracovníků. Praha : Grada Publishing, a.s., 2006..
-
Hroník, F.:. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1. vyd. Praha 2007..
-
KALHOUS, Z., OBST, O. aj. (2002). Školní didaktika. Portál, Praha.
-
OBST, O. Hodnocení výsledků výuky - výběr z kapitoly: 3 Řízení a kontrola výuky. (OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc : Vydavatelství UP, 2006.)..
-
PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha : TRITON, 2006. 192 s.. Praha.
-
PROKOPENKO, J., KUBR, M. aj. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha : Grada Publishing, 1996..
|