Vyučující
|
-
Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní didaktické kategorie Výukové cíle, učivo, učební úlohy, organizační formy výuky, metody výuky, didaktické pomůcky a potřeby. 2. Výukový cíl Vlastnosti: komplexnost, konzistentnost, kontrolovatelnost. Formulace výukových cílů. 3. Taxonomie výukových cílů Bloomova taxonomie kognitivních cílů. Princip taxonomie cílů afektivních a cílů psychomotorických (Niemierko, Dave). 4. Učivo Struktura učiva. Učebnice. Didaktická efektivita učebnice. 5. Učební úlohy Tvorba učebních úloh. Tvorba souboru učebních úloh. Taxonomie učebních úloh podle Tollingerové. 6. Metody výuky Pojem "metoda výuky". Charakteristika jednotlivých subsystémů metod dle poměru činnosti vyučujícího k činnosti vzdělávaných, popis a podstata vybraných metod. 7. Charakteristika participativních metod výuky Aktivizační metody výuky, projekt jako smíšená metoda výuky. 8. Organizační formy výuky Organizace vyučovacího procesu, klasifikace organizačních forem výuky. Výhody a nevýhody skupinové výuky. 9. Trojfázový model výuky Jednotlivé fáze modelu z pohledu vyučujícího. Práce vyučujícího s prekoncepty vzdělávaných. EUR a vzdělavatelská praxe. 10. Teorie tvorby vyučování Základní principy teorie tvorby vyučování (instructional design - ID). Kroky/fáze tvorby kurikula podle Kotáska. 11. Druhy a formy učitelovy přípravy na vyučovací hodinu Tři druhy přípravy podle Rysa. Respektování principu kongruence při tvorbě přípravy. 12. Kurikulum Pojem "kurikulum". Druhy, formy existence a modely kurikula. Komponenty kurikula podle Walterové.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je, aby účastníci studia získali poznatky o základních didaktických kategoriích a vybraných teoriích vzdělávání. Na tomto základě pak aby dokázali vytvořit přípravu na vyučovací jednotku.
Student prokazuje - znalost základních principů teorie tvorby vyučování (instructional design - ID), - znalost základních didaktických kategorií, - znalost pozice a významu pedagogické diagnostiky při plánování a řízení výuky, - znalost pojmu kurikulum, jeho různých druhů, forem existence a modelů, - znalost komponent kurikula podle Walterové. Student umí - samostatně formulovat výukové cíle a tvořit učební úlohy, - volit metody a formy výuky v souladu s výukovými cíli, - na konkrétním příkladu ze vzdělavatelské praxe vysvětlit možnost využití trojfázového modelu výuky pro konstrukci poznatků studujících. Student je schopen - zpracovat podrobnou přípravu na krátkou vyučovací jednotku a obhájit její funkčnost.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
K udělení zápočtu je nezbytné splnit a kvalifikovaně v rámci zkoušky obhájit korespondenční úkol.
|
Doporučená literatura
|
-
KALHOUS, Z., OBST, O. aj. (2002). Školní didaktika. Portál, Praha.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.. Brno: Paido.
-
PALÁN, J., MUŽÍK, J. aj. Vzdělávací program jako základní kategorie dalšího profesního vzdělávání (zavěšeno v UNIFORu)..
-
PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, s. r.o., 1998..
-
SILBERMAN, M. aj. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997..
-
Walterová, E. Kurikulum (Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě). Brno: MU,1994. / str. 1 - 59/..
|