Vyučující
|
-
Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do teorie sociálně psychologického interakčního výcviku. Fenomén skupinové dynamiky, možnostmi a limity práce se skupinou a ve skupině; historie a současnost sociálně psychologických výcviků v ČR; role vedoucího sociálně psychologického výcviku, vedoucí jako trenér a facilitátor skupinových procesů. 2. Úvod do praxe sociálně psychologického výcviku. Budování skupiny; první fáze sociálně psychologického výcviku; základní pravidla práce ve skupině, vytvoření bezpečného prostoru; identifikace očekávání a obav. 3. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na představování. Verbální a neverbální techniky zaměřené na představování a seznamování. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Nástěnné noviny; Místo po mé pravici je volné; Paměť pro jména; Jméno a pohyb; Navázání kontaktu; Výměna zkušeností; Představování partnera; Portrét a interview apod. 4. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na poznávání druhých. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Kreslená sebeprezentace a identifikace na základě kresby; Volba obrázků; Posuzování osoby na základě jednorázové výpovědi. 5. Testování sociální intuice. Individuální a skupinové techniky. Verbální a neverbální techniky. Projektivní techniky. 6. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na facilitaci skupinových procesů. Práce s kresbou. Dyadické techniky. 7. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na podporu kooperace a týmové spolupráce. Skupinové techniky. Verbální i neverbální techniky. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Hra na porozumění; Atomy (molekuly); Mrkaná; Honzo, kde jsi? Rodina Nováků; Příliv a odliv; Raketa; Procházka; Lidský stroj; Foto-lotto; Stavba města; Stavba věže I. + II.; Reportéři apod. 8. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na sebepoznání a sebehodnocení. Verbální i neverbální techniky. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Hra na dopisy; Kdo jsem? Na koho myslím? Usazování; Navazování kontaktu; Hrad. 9. Přijímání a dávání zpětné vazby. Získávání zpětné vazby ostatních členů skupiny a skupinová reflexe prezentovaného sebepojetí. 10. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na rozvoj komunikativních verbálních kompetencí. Kultivace dovedností aktivního naslouchání. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Tichá pošta; Šeptanda; Kontrolovaný rozhovor aj. 11. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na rozvoj komunikativních neverbálních kompetencí. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Řetěz, Pantomima; Hluší a němí; Mlčení aj. 12. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na rozvoj empatie. Na osobu zaměřený přístup v sociální práci. Nácvik empatického rozhovoru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na osvojení si, rozvoj a kultivaci základních osobnostních a profesních kompetencí vedoucích k lepší orientaci v pomáhajícím procesu. Pozornost bude věnována zejména rozvoji komunikativních kompetencí, empatických schopností, reflexe a sebereflexe.
Student: - se orientuje v základních fázích práce se skupinou v kontextu sociálně psychologického výcviku, - má základní znalosti o dynamice sociální skupiny v kontextu sociálně psychologického výcviku, - má znalosti o základních technikách sociálně psychologického výcviku. Student: - umí navrhnout vhodné techniky sociálně psychologického výcviku s ohledem na danou fázi vývoje skupiny v kontextu sociálně psychologického výcviku. Cílem kurzu je poskytnout studentům znalosti a dovednosti, které mohou využít v diagnostické a terapeutické fázi sociální práce s jedincem a při přípravě a realizaci aktivit v rámci sociální práce se skupinou.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Disciplína je zakončena zápočtem, který je podmíněn aktivní účastní na výuce a minimálně 80% účastí.
|
Doporučená literatura
|
-
Bakalář, E. I dospělí si mohou hrát. Praha: ČTK - Pressfoto, 1976..
-
Hermochová, S. Metody aplikované sociální psychologie I. Praha: UK, 1989..
-
Křivohlavý, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1998..
-
Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psyvhologie III. - sociálně psychologický výcvik. Praha: Portál, 2001..
-
Watzlawik, P. Jak skutečná je skutečnost? Hradec Králové: Konfrontace, 1998..
|