Předmět: Psychosociální výcvik 2

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Psychosociální výcvik 2
Kód předmětu KSA/PSV2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
  • Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na rozvoj a kultivaci na osobu (resp. Na klienta) zaměřeného přístupu v sociální práci. Nácvik aktivního naslouchání a vcítění. Nejčastěji jsou používány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Být s ním; Mlčení ve dvou; Zrcadlo; Had; Sochy. 2. Asertivita sebeprosazování. Nácvik asertivních a sebeprosazujících technik, dávání a přijímání asertivní pochvaly; přesvědčování druhých, persuaze. Nejčastěji jsou využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Hry s konflikty a sebeprosazování; Bazar; Kdo to byl? Idealisté a realisté; Vyklízení; Volební řeč; Já bych rád, ty nesmíš; Ale já ano; Protichůdné zájmy; Strkání; Tlak a protitlak; Mejdan; Cesta balonem; Jeden musí vystoupit; Lidský stroj apod. 3. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na poznání struktury a dynamiky skupiny. Nejčastěji jsou používány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Loď skupiny; Natáčíme film; Vesmírný let; Manekýni apod. 4. Relaxace a psychohygiena. Nácvik technik relaxace a psychohygieny. Jacobsonova progresivní relaxace, relaxace v leže, v sedě, ve stoje, příp. Věchovského ochranná meditace. 5. Sociální opora. Nácvik verbálních technik poskytování opory druhým lidem. Vyjadřování pozitivních emocí, např. technika "bodlák a růže" apod. Nácvik neverbálních technik poskytování opory a podpory druhým lidem (pohlazení, haptický kontakt, práce s tělem). 6. Nácvik technik abreakce negativních emocí a agresivních impulsů Nácvik dynamických technik ventilace. 7. Nácvik technik práce s tělem vycházející z Pesso-Boyden terapie 8. Focusing Nácvik tělesně zakotveného prožívání v každodenním životě i v pomáhajícím procesu, reflektovaný nácvik tělesně zakotveného prožívání, tělesně zakotvené prožívání jako "rituál přechodu" mezi rozvíjenými kompetencemi, jeho místo a funkce v procesu sociální práce. Všímavá pozornost jako amplifikující faktor osobnostního rozvoje a determinanta pomáhajícího procesu, reflektovaný nácvik postoje všímavé pozornosti. 9. "Loving kidness" "Loving kidness" jako motivační faktor empatického postoje sociálního pracovníka, reflektovaný nácvik postoje dobrotivosti a laskavosti. 10. Skupinou sdílení prožívání ve vztahu k uvedeným rozvojovým technikám, skupinová reflexe a sebereflexe. 11. Speciální techniky sociální práce. Nejčastěji jsou používány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Koláž; Akme-Bolt; Sociální status; Rodina; Křivka života; Hodnotící škály; Kruh emocí; Kruh aktivit; Jaký jsem; Dohoda; Nedokončená pohádka; Drak. 12. Speciální techniky sociální práce s vybranými skupinami sklientů. Aplikace technik sociálně psychologického výcviku na sociální práci s vybranými skupinami klientů (např. osoby ohrožené domácím násilím, klienty azylových domů apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na osvojení si speciálních technik sociální práce, aplikaci poznatků z psychosociálního výcviku do oblasti akčního pole sociální práce rozvoj a na kultivaci základních profesních kompetencí.
Student: má základní znalosti o expresivních metodách ve skupinové sociální práci. Student: umí navrhnout vhodné expresivní techniky sociální práce s ohledem na danou fázi vývoje skupiny a složení skupiny. Cílem kurzu je poskytnout studentům znalosti a dovednosti, které mohou využít při přípravě a realizaci aktivizačních programů v sociální práci.
Předpoklady
Absolvování KSA/PSVY1

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Disciplína je zakončena zápočtem, který je podmíněn aktivní účastní na výuce a minimálně 80% účastí.
Doporučená literatura
  • Bakalář, E. I dospělí si mohou hrát. Praha: ČTK - Pressfoto, 1976..
  • Hermochová, S. Metody aplikované sociální psychologie I. Praha: UK, 1989..
  • Křivohlavý, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1998..
  • Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psyvhologie III. - sociálně psychologický výcvik. Praha: Portál, 2001..
  • Watzlawik, P. Jak skutečná je skutečnost? Hradec Králové: Konfrontace, 1998..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr