Vyučující
|
-
Fafejta Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata kurzu: 1) Sociální konstrukce menšin a deviantního chování, vzájemné vztahy většiny a menšin. Problematika postižení a handicapu. 2) Kultura chudoby, etnizace deviací, problematika silných (rodinných) a slabých (sociálních) vazeb ve vztahu k reprodukci kultury rezignace. 3) Problematika genderového soužití - znevýhodňování žen ve veřejném prostoru, přehlížení otcovských práv, problematika pohlavních menšin. Více viz Moodle.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět představuje sociologické pojetí a charakteristiku soužití menšinových a většinových skupin se zvláštním důrazem na problematiku sociálního vyloučení. Osvětluje pojmy problémového okruhu migrací z pohledu sociologie včetně problematiky nelegální práce. Zabývá se i dalšími menšinami, jako jsou menšiny genderové, menšiny na základě tělesných a mentálních handicapů a postavením dětí ve společnosti.
Student zná základní teoretické přístupy k problematice menšin. Student zná základní teoretické přístupy k problémům sociálního soužití. Student dokáže identifikovat menšinovou a sociálně vyloučenou skupinu. Student se orientuje v rozpoznání kultury chudoby a kultury sociálního vyloučení. V rámci výkonu sociální práce je student schopen rozpoznat důvody sociálního vyloučení klienta. V rámci výkonu sociální práce je student schopen rozpoznat případnou příslušnost klienta k menšinové skupině. Je-li klient příslušníkem menšinové skupiny, dokáže student identifikovat problémy, které pro klienta z této situace vyplývají.
|
Předpoklady
|
KSA/SPSP1, KSA/UVDSO, KSA/SOPSP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Obhajoba písemné práce - více viz Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
ARENDT, Hannah. Eichmann v Jeruzalémě; Zpráva o banalitě zla. Praha, Mladá fronta 1995..
-
Barša, P. (2003). Politická teorie multikulturalismu.. Brno: CDK.
-
Bauman, Z. Modernita a holocaust. Praha: SLON, 1999..
-
Berger, P. L., Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Brno: CDK, 1999..
-
Davidová, E. Cesty Romů 1945-1990. Olomouc: UP, 1995.
-
Fafejta, Martin. (2013). Problémy sociálního soužití v praxi sociální práce. Olomouc: VUP.
-
Foucault,M.:. Dohlížet a trestat, Dauphin, 2000.
-
Jakoubek, M.,Hirt. T. Romové: kulturologické etudy. Plzeň 2004..
-
kol. autorů. Rómové v České republice (1945-1998). Socioklub 1999..
-
KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování. Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách.. Praha: Portál.
-
Nečas, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: UP, 1999..
-
Nečas, C. (2002). Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: UP.
|