Vyučující
|
-
Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize - duševní poruchy a poruchy chování 2. Organické duševní poruchy, včetně symptomatických 3. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané užíváním psychoaktivních látek 4. Schizofrenie, schizotypní poruchy a poruchy s bludy 5. Poruchy nálady - afektivní poruchy 6. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy 7. Behaviorální syndromy spojené s fyziologickými poruchami a somatickými faktory 8. Poruchy osobnosti a chování u dospělých 9. Mentální retardace 10. Poruchy psychického vývoje 11. Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a dospělosti 12. Přístupy k nositelům jednotlivých duševních poruch a poruch chování. Terapie jednotlivých poruch
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu je podán stručný přehled duševních poruch a nemocí, východiskem výkladu je Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize, oddíl duševní poruchy a poruchy chování. Výklad je uvozen obecnou charakteristikou hlavních skupin duševních poruch, následně jsou frekventanti seznámeni s konkrétní klasifikací dílčích onemocnění, jakož i se stěžejními poruchami jednotlivých klasifikačních skupin. Je pojednáváno jak o duševních poruchách dospělého tak i dětského věku.
- student/ka zná základní rozdíly mezi soudobým klasifikačním systémem duševních poruch a poruch chování a systémy předchozími; - student/ka umí vyjmenovat základní charakteristiky každé z deseti základních skupin duševních poruch. - student/ka umí vyhledat v dostupném klasifikačním systému jednotlivé duševní poruchy a poruchy chování; - student/ka dokáže pomocí klasifikačního systému vyjmenovat základní diagnostická kritéria duševních poruch a poruch chování. - student/ka je způsobilý/á určit limity nositele duševního onemocnění a volit vůči němu přiléhavé strategie jednání.
|
Předpoklady
|
KSA/ZPSY, KSA/PSOSB
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška
Kolokvium probíhá formou skupinové diskuse ve skupinách o pěti studentech.
|
Doporučená literatura
|
-
Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování: Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka. Praha: Psychiatrické centrum, 1992..
-
speciálně vytvořený základní studijní text pro kombinované studium oboru Sociální práce: Kliment, Pavel. Speciální psychopatologie. Olomouc: UP, 2002. odborná literatura: Höschl, C. Psychiatrie pro praktické lékaře. Praha, 1999. Smolík, Petr. Duševní a behaviorální poruchy. Průvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika. Praha: Maxdorf Jessenius, 1996. Zvolský, Petr a kol. Obecná psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova, 1994. Zvolský, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova, 1996. .
-
Höschl, C. (1996). Psychiatrie pro praktické lékaře. Jinočany: H&H.
-
Kliment, Pavel. Úvod do speciální psychopatologie. Olomouc: UP, 1998..
-
Smolík, Petr. Duševní a behaviorální poruchy. Průvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika. Praha: Maxdorf Jessenius, 1996..
-
Zvolský, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1998..
|