Vyučující
|
-
Fafejta Martin, Mgr. Ph.D.
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Sociální solidarita v moderní době. Durkheim - organická a mechanická solidarita, Simmel - solidarita v peněžní a urbánní společnosti. 2) Socializace a sociální konstrukce reality. Sociální konstrukce identity jedince. Socializační teorie G. H. Meada. Socializace jako nástroj inkluze či exkluze. 3) Nacionalismus. Politický a biologický model národa. 4) Totalitní kolektivistické ideologie. Holocaust a kategoriální vraždění. Nebezpečí zbyrokratizované společnosti. 5) Rasismus a věda. Problematika tyranie většiny. Etnocentrismus a asimilacionismus vs. kulturní relativismus. 6) Problémy sociálního soužití na českém území. Historické postavení Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku do roku 1992. 7) Současné postavení Romů v české společnosti I. Problematika sociálního vyloučení Romů - ghettoizace, kultura chudoby. 8) Inkluze skrze silné a slabé sociální vazby. Granovetter: "Síla slabých vazeb". Inkluze a exkluze skrze školní vzdělávání: Bernstein - omezené a rozpracované komunikační kódy. 9) Děti a sociální soužití. Dětské domovy, problematika školní šikany. Šikana jako ohrožení demokracie. 10) Migrace a modely soužití. Asimilační a diskriminační model. Kulturní pluralismus. Integrační modely. Nelegální a vykořisťovatelská práce. 11) Další menšiny. Lidé tělesně a mentálně handicapovaní, bezdomovci. 12) Genderové menšiny. Problematika veřejného a soukromého prostoru. Postavení žen ve veřejné sféře. Muži a otcovství a sociální konflikty v rámci rozvodových řízení o děti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět představuje sociologické pojetí a charakteristiku soužití menšinových a většinových skupin se zvláštním důrazem k vztahům Romů a ne-Romů. Analyzuje problematiku sociálního vyloučení. Osvětluje pojmy problémového okruhu migrací z pohledu sociologie včetně problematiky nelegální práce. Zabývá se i dalšími menšinami, jako jsou menšiny genderové, menšiny na základě tělesných a mentálních handicapů a postavením dětí ve společnosti.
Student zná základní teoretické přístupy k problematice menšin. Student zná základní teoretické přístupy k problémům sociálního soužití. Student dokáže identifikovat menšinovou a sociálně vyloučenou skupinu. Student se orientuje v rozpoznání kultury chudoby a kultury sociálního vyloučení. V rámci výkonu sociální práce je student schopen rozpoznat důvody sociálního vyloučení klienta. V rámci výkonu sociální práce je student schopen rozpoznat případnou příslušnost klienta k menšinové skupině. Je-li klient příslušníkem menšinové skupiny, dokáže student identifikovat problémy, které pro klienta z této situace vyplývají.
|
Předpoklady
|
KSA/SPL1, KSA/ZSCG, KSA/SOCP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zadání korespondenčního úkolu: 1. Práce bude mít velikost nejméně 9 000 znaků, ne však více než 12 000 znaků (včetně mezer) v novějších verzích Wordu lze zjistit kliknutím na "Slova" vlevo na spodní liště. Do velikosti práce se nezapočítávají životopisné údaje o zvolených autorech a pasáže, které jsou již součástí skript (ty není nutno vůbec uvádět, stačí se odvolat na příslušné stránky skript). 2. Jako téma si student zvolí odpověď na jednu otázku ze skript. K vypracování jsou určeny korespondenční úkoly, které jsou označeny ikonou s obálkou, NE otázky k zamyšlení označené ikonou s otazníkem! 3. K vypracování práce student použije literaturu podle instrukcí ze závěrečné, 10. kapitoly skript. V tomto seznamu není uvedena kniha Kateřiny Kolářové "Jinakost, postižení, kritika: Společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu" (Praha: SLON 2013), kterou je též možno použít. Jinou literaturu může student použít pouze po konzultaci s vyučujícím. 4. Práce bude obsahovat vlastní názor podepřeným argumentací (viz následující bod). Nestačí, aby měla podobu referátu o zvolené knize ve smyslu pouhých výpisků z knihy. 5. Za vlastní názor nepovažuji vyjádření typu "já si myslím", "podle mě je to tak a tak", pokud nejsou podepřena dalšími argumenty a zhodnocením. Vlastní názor tak musí být postaven na argumentaci podepřené praxí či hlubší úvahou, nestačí se opírat pouze o morální přesvědčení. 6. Práce bude obsahovat seznam použité literatury a řádně uvozovkami označené citace z této literatury, které budou opatřené plným bibliografickým údajem (jde mi především o uvedení čísla stránky, ze které student cituje pokud nejde o nestránkovaný elektronický zdroj). 7. Práce, které budou jevit známky plagiátorství (neoznačené citace), budou vráceny k přepracování. Odevzdá-li student zjevný plagiát, přijde o jeden zkušební termín. 8. Nesplnění jakéhokoli z výše uvedených bodů bude mít za následek vrácení práce. Ta bude muset být doplněna nebo i celá přepracována, resp. vypracována nová na jiné téma. Termín odevzdání KÚ: minimálně 1 měsíc před datem, kdy bude student požadovat zapsání kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
speciálně vytvořený základní studijní text pro kombinované studium oboru Sociální práce: odborná literatura: Arendtová, H. Eichmann v Jeruzalémě. zpráva o banalitě zla. Mladá fronta, 1995. Foucault, M. Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin, 2000. Kolář, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. Nečas, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: UP, 1999..
-
Barša, P. (2003). Politická teorie multikulturalismu.. Brno: CDK.
-
Bauman, Z. Modernita a holocaust. Praha: SLON, 1999..
-
Berger, P. L., Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Brno: CDK, 1999..
-
Davidová, E. Cesty Romů 1945-1990. Olomouc: UP, 1995.
-
Fafejta, Martin. Fafejta, Martin. Problémy sociálního soužití. 2. přepracované vydání. Olomouc: UP, 2006..
-
Jakoubek, M.,Hirt. T. Romové: kulturologické etudy. Plzeň 2004..
-
kol. autorů. Rómové v České republice (1945-1998). Socioklub 1999..
-
Nečas, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: UP, 1999..
|