Vyučující
|
-
Šimečková Eva, doc. JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Veřejnoprávní vztahy ve školství. Legislativní úprava vzdělávacího systému v České republice. Přehled o legislativě ve školství a postavení zúčastněných subjektů. Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Vymezení základních působností dotčených subjektů při řízení a organizaci výchovy a vzdělávání v České republice. Právní postavení pedagogického pracovníka. Témata: - Předškolní vzdělávání - Základní vzdělávání a povinnost školní docházky - Střední vzdělávání a vyšší odborné vzdělávání - Základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání - Další vzdělávání ve školách - Školská zařízení a školské služby - Školská právnická osoba - Školský rejstřík - Ředitel školy a školského zařízení a školská rada - Působnost ministerstev, územních samosprávných celků a České školní inspekce - Pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení (předpoklady pro výkon pedagogických pracovníků, pracovní doba, přímá pedagogická činnost, doba trvání pracovního poměru, další vzdělávání a kariérní systém) - Výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovná péče ve školských zařízeních. Práva a povinnosti dětí umístěných v zařízení, ředitele zařízení a osob odpovědných za výchovu. - Vysoké školství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 2 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět podává základní informace o pojetí školské legislativy a jejího postavení v systému práva a seznamuje posluchače s podstatnými aspekty této části právního řádu. Školské právo upravuje především vztahy vznikající mezi žáky (studenty), zákonnými zástupci, pedagogickými pracovníky, školami a školskými osobami a jejich zřizovateli. Obsahem předmětu budou zejména práva a povinnosti subjektů, organizační struktura školství, právní úprava mateřského, základního, středního a vysokého školství, postavení pedagogických pracovníků, a dále výkon ústavní a ochranné výchovy. Důraz je kladen na i praktické dovednosti studentů v oblasti tvorby správních aktů ve školské instituci.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . získat ucelený přehled o systému právních norem upravujících vzdělávání a školský systém ČR, . orientovat se v základních právních pojmech a institutech z oblasti školské legislativy, . orientovat se v jednotlivých odvětvích práva soukromého a veřejného ve vztahu k fungování škol a školských zařízení pro zájmové vzdělávání a školských výchovných a ubytovacích zařízení, . aplikovat vybrané instituty práva soukromého a veřejného ve školní praxi, . zdůvodnit a zhodnotit postavení učitele ve vzdělávacím a výchovném procesu, . orientovat se v povinnostech a právech pedagogického pracovníka. Základní zákonné normy a příslušné prováděcí předpisy. Aktuální tvorba interních směrnic MŠMT. Organizace českého školství, postavení jednotlivých subjektů v něm. Nejčastější právní případy a jejich řešení.
|
Předpoklady
|
Cílem disciplíny je zvládnout základní právní instituty, normy a vztahy upravující organizaci a průběh výchovy a vzdělávání na českých školách. Vedle vlastní školské legislativy bude věnována pozornost i vztahům mezi školou, zákonnými zástupci, žáky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Znalost školské problematiky Požadavky k ukončení předmětu: aktivní účast na konzultacích, písemné zpracování předem zadaného tématu, prověření znalosti studentů.
|
Doporučená literatura
|
-
Katzová, P. (2008). Školský zákon : komentář. Praha : ASPI.
|