Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení modernizace 2. Tradiční a moderní společnost 3. Nejdůležitější teorie modernizace 4. Obecné modernizační procesy 5. Specifické modernizační procesy 6. Oblasti modernizace 7. Aktéři modernizace 8. Důsledky modernizace 9. Modernizace české společnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje se základními pojetími proměn modernity. Upozorňuje na komplexnost procesů probíhajících v této etapy vývoje společností a prostřednictvím výkladu koncepcí relevantních autorů zdůrazňuje různost pohledů na směr těchto procesů.
Studen rozumí procesům probíhajícím v současných moderních společnostech. Je schopen identifikovat jejich zdroje, průběh, efekty a také aktéry změn probíhajících v současných společnostech.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je znalost základních sociologických teorií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Student musí absolvovat ústní zkoušku. Předpokladem úspěšného absolvování zkoušky je porozumění myšlenkám autorů uvedených v obsahu kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Árnason, J. P., & Musilová, E. (2010). Historicko-sociologické eseje. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Beck, U., & Vochoč, O. (2004). Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Dahrendorf, R., & Pál, F. (1991). Moderný sociálny konflikt: esej o politike slobody. Bratislava: Archa.
-
Giddens, A., & Ogrocká, J. (2000). Unikající svět: jak globalizace mění náš život. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
|