Předmět: Poradenský proces

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Poradenský proces
Kód předmětu KSA/PPSP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
  • Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Poradenství. Poradenství v sociálních službách. 2. Typy poradenství. Pomáhající a jiné poradenství. 3. Přístupy v poradenství. 4. Osobnost a kompetence poradce. 5. Interakční procesy v poradenství. Komunikace. Verbální komunikace. Neverbální komunikace. Asertivita. 6. Poradenský proces, fáze poradenského procesu. 7. Poradenský vztah a jeho úskalí v poradenském procesu. 8. Práce se zakázkou klienta. 9. Průběh poradenství. Podmínky pro průběh poradenského procesu. 10. Individuální, párové, rodinné a skupinové poradenství. 11. Specifika poradenství vzhledem k vývojovým etapám věku. 12. Poradenství se specifickými skupinami klientů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je vymezit poradenství jako nedílnou součást sociální práce, vymezit základní složky poradenského procesu, strukturu poradenského procesu, charakterizovat různé typy poradenství a prezentovat nejčasněji využívané metody a techniky v poradenství. Výuka zahrnuje nejen výklad, ale i nácvik (včetně přímého sociálního učení) a navazující diskuse.
Nabyté znalosti: - student umí definovat pomáhající poradenství - student umí popsat průběh poradenství a charakterizovat jeho jednotlivé fáze - student umí vysvětlit specifika poradenství individuálního, párového a skupinového - student umí analyzovat klíčová úskalí poradenského procesu v sociální práci - student zná základní asertivní práva a povinnosti Nabyté dovednosti: - student umí použít své znalosti o poradenském procesu v kontextu sociální práce - student umí navrhnout poradenské strategie pro vybrané typy klientů Nabyté způsobilosti: - student je schopen používat znalosti o poradenství a poradenském procesu a získané dovednosti v kontextu sociální práce
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné předešlé předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Rozhovor

Aktivní účast na výuce. Kolokvium má dvě části: ústní + písemné v Moodle (podrobnosti budou specifikovány na výuce)
Doporučená literatura
  • Culley, S., Bond, T. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Praha: Portál. 2008.
  • Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: SLON. 1995.
  • Hargašová, M. et al. Skupinové poradenství. Praha: Grada Publishing. 2009..
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. 2011.
  • Krutilová, D. Poradenský proces v sociální práci. Pardubice: Benepal, 2014.
  • Lister-Ford, Ch. Transakční analýza v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál. 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr